1398/08/28

یک سیارک خطرناک به بزرگی دو برابر برج ایفل از کنار زمین عبور خواهد کرد

یک سیارک خطرناک به بزرگی دو برابر برج ایفل از کنار زمین عبور خواهد کرد

ناسا اعلام کرد یک سیارک خطرناک که بزرگی آن به دو برابر برج ایفل می‌رسد، در حال نزدیک شدن به زمین است و با سرعت زیادی از کنار سیاره زمین عبور خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این سیارک که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ توسط محققان رصدخانه رادیویی آریزونا (Arizona Radio Observatory) آمریکا رصد شد، هر ساله دو بار به دور سیاره زمین گردش می‌کند که به همین دلیل در شرایط خطرناکی قرار داشته و جزو سیارک‌های خطرناک برای سیاره زمین شناخته می‌شود. محققان ناسا اعلام کردند این سیارک با سرعت بسیار زیادی طی روزهای آینده از کنار زمین عبور خواهد کرد.

طبق اعلام کارشناسان این سیارک با نام SF62006 دارای ۶۱۰ متر طول است که ابعاد آن به دو برابر برج ایفل یا ۶ برابر یک زمین فوتبال می‌رسد. فاصله این سیارک خطرناک با سیاره زمین حدود ۱۱ برابر فاصله میان زمین و کره ماه تخمین زده می‌شود. البته دانشمندان برای جلوگیری از هر نوع خطرهای احتمالی از برخورد سیارک‌ها با کره زمین قصد دارند روش‌هایی را برای انحراف مسیر سیارک‌ها یا نابودی آن‌ها در فضا پیدا کنند. بررسی‌ها حاکی از آن است که این سیارک در روز چهارشنبه ۲۰نوامبر از فاصله ۴.۳۵ میلیون کیلومتری سیاره زمین عبور خواهد کرد. سرعت این سیارک نیز در زمان عبور از کنار زمین حدود ۲۷ هزار کیلومتر برساعت پیش‌بینی شده است.

دانشمندان ناسا با برآورد مسیر حرکتی این سیارک به این نتیجه رسیده‌اند که تا دو قرن آینده احتمال برخورد این سیارک با سیاره زمین وجود نخواهد داشت و اگر این سیارک در قرن‌های بعدی با زمین برخورد کند، آسیب‌هایی زیادی را به بار خواهد آورد. گفتنی است هر سیارک یا جرم آسمانی مانند سیارک SF62006 که در فاصله ۵۰ میلیون کیلومتری از سیاره زمین قرار داشته باشد، به عنوان اجرام آسمانی خطرناک نزدیک به زمین در لیست NEO‌ جای می‌گیرند.

اجرامی که در لیست NEO‌ ناسا جای دارند، از پتانسیل جدی برای صدمه به سیاره زمین و حتی نابودی حیات انسان‌ها برخوردارند. تا به امروز محققان بالغ بر ۶۰۰ هزار سیارک را در منظومه شمسی رصد کرده‌اند و آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز حدود ۸۰۰ مورد از این اجرام آسمانی را در لیست سیارک‌های خطرناک طبقه‌بندی کرده است.

بررسی محققان حاکی از آن است که هر هفته حدود ۴۰ سیارک جدید در منظومه شمسی شناسایی می‌شوند که بسیاری از آن‌ها در لیست NEO‌ قرار می‌گیرند. مسیر هر سیارک خطرناک همواره توسط محققان مرکز ناسا برای مطالعات اشیاء نزدیک زمین (CNEOS) مورد بررسی قرار می‌گیرد. تا به امروز سیارک‌ها آسیب‌های زیادی را برای زمین به همراه داشته‌اند و دانشمندان بر این باورند که نابودی دایناسورها و ایجاد دوران یخبندان در گذشته به دلیل برخورد سیارک‌ها بوده و تکرار چنین حوادثی محتمل است.