طرح جدید آژانس فضایی اروپا برای کنترل سطح‌نوردهای مریخ و ماه

0 480

آژانس فضایی اروپا (ESA) طی پروژه جدیدی قصد دارد به بررسی امکان کنترل سطح‌نوردهای روی مریخ و ماه از مدار زمین بپردازد. این سازمان اعلام کرد قصد دارد آزمایشی موسوم به آنالوگ-۱ (ANALOG-1) را در مدار زمین انجام دهد و به بررسی این موضوع بپردازد که آیا سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی، دانشمندان روی زمین و این فناوری جدید می‌توانند برای هدایت یک سطح‌نورد در مأموریت‌های روی ماه با یکدیگر همکاری کنند یا خیر.

این پروژه به بررسی عملکرد فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در امر هدایت یک سطح‌نورد روی ناحیه‌ای از زمین که مشابه ماه است، می‌پردازد. کار سطح‌نورد این است که نمونه سنگ‌ها و خاک را جمع‌آوری کند و سپس آن‌ها را از راه دور مورد بررسی قرار دهد.

ویلیام کری (William Carey)، از دانشمندان آژانس فضایی اروپا و پژوهشگر ارشد آزمایش آنالوگ-۱ دراین‌باره گفت: :این آزمایش، یک بررسی علمی در مورد مأموریت‌های آینده روی ماه و مریخ است. فضا مکان ناملایمی برای انسان‌ها و ماشین‌ها است. اکتشافات فضایی در منظومه شمسی، پیش از فرستادن انسان‌ها، با ارسال کاوشگرهای رباتیک برای بررسی آب‌های جاری در زیر سطح سیارات صورت می‌گیرد.» آنالوگ-۱ گام نهایی پروژه آژانس فضایی اروپا موسوم به مترون (METERON) است که ابتکاری در ابداع و آزمایش نوآوری‌های رباتیک، ارتباطی و اجرایی منظومه شمسی به شمار می‌رود.

سطح‌نوردهایی که به بررسی سیارات دیگر می‌پردازند، معمولاً با نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی شده و دانشمندانی کنترل می‌شوند که دستورات را از زمین ارسال می‌کنند. فرآیند برنامه‌ریزی و رسیدن دستورات به ربات‌ها به طور کلی به زمان زیادی نیاز دارد. اگرچه این روش‌ها می‌توانند به پیشرفت دانش ما در مورد سیارات کمک نمایند اما کار کردن با آن‌ها، تغییر برنامه‌ها و سازگاری سریع با شرایط غیرمنتظره نیز دشواری‌های خود را دارد.

کری و گروهش سعی کردند روش بهتری را برای اکتشاف در مدار ارائه دهند تا فضانوردان بتوانند ارتباط سریع‌تری با سطح‌نورد مورد نظر خود داشته باشند و دانشمندان نیز کارآیی بهتری در مدیریت سریع مشکلات احتمالی نشان دهند. وی افزود: «بسیاری از آژانس‌های فضایی، پروژه‌هایی را برای بررسی اکتشافات صورت گرفته در سیاراتی از جمله مریخ انجام داده‌اند. شاید پروژه جدید ما بتواند امکان بازگشت علمی به چنین مأموریت‌هایی را افزایش دهد، راهی برای پیشگیری از آلودگی‌های ناشی از فرود انسان روی سطح سیارات پیشنهاد کند و به بسیاری از سؤالات ما در مورد زندگی پیشین و کنونی مریخ پاسخ دهد.»

نتایج این آزمایش، ارزش قابل توجهی برای ناسا خواهد داشت زیرا می‌تواند امکان اکتشاف در ماه را افزایش دهد و کمک بزرگی برای ادامه پروژه آرتمیس (Artemis) این سازمان باشد. گفتنی است  آرتمیس، مأموریت بازگشت انسان به ماه است و قرار است ناسا طی آن، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام نماید.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14356
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها