1398/08/25

رصد ستاره‌ای که با سرعتی بسیار بالا در حال حرکت است

رصد ستاره‌ای که با سرعتی بسیار بالا در حال حرکت است

محققان به‌تازگی ستاره‌ای را رصد کرده‌اند که از مرکز یک اَبَرسیاه‌چاله در کهکشان راه شیری خارج شده و با سرعت ۳.۷ میلیون مایل برساعت در حال حرکت است؛ سرعتی که ۱۰ بار بیشتر از ستاره‌های دیگر در کهکشان راه شیری است. این ستاره که S5-HVS1 نام دارد در فاصله ۲۹ هزار سال نوری از زمین در حال حرکت است. پرفسور سرگی کوپوسف (Sergey Koposov) از دانشگاه کارنگی‌ ملون (Carnegie Mellon University) ستاره مذکور را در صورت فلکی درنا (Grus) رصد کرده است.

ستاره مذکور به وسیله تلسکوپ ۳.۹ متری Anglo-Australian در استرالیا رصد شده است. کوپوسف در‌این‌باره می‌گوید: «این کشف بسیار هیجان‌انگیز است. از مدت‌ها قبل دانشمندان تصورشان بر این بود که ستاره‌هایی با سرعت بسیار زیاد از سیاه‌چاله ها به بیرون می‌جهند. اما هیچ‌گاه چنین رابطه دقیقی را بین یک ستاره پر سرعت و مرکز کهکشان رصد نکرده بودیم.»

به گفته محققان رصد ستاره S5-HVS1 از این جهت بی‌سابقه است که سرعت بسیار زیادی دارد. آن‌ها با استفاده از اطلاعات مربوط به سرعت S5-HVS1 و مسافت آن با زمین متوجه شدند که این ستاره از سیاهچاله کمان ای* (*Sagittarius A) خارج شده است. این سیاه‌چاله عظیم ۴ میلیون برابر خورشید است.

S5-HVS1 ستاره‌ای جوان است که احتمالاً فقط چند صد میلیون سال از عمر آن می‌گذرد و دمای سطح آن از ۱۳تا ۱۸ هزار درجه فارنهایت است؛ این در حالی است که دمای خورشید با ۴.۶ میلیارد سال عمر ۹۹۴۰ درجه فارنهایت می‌باشد.

سازمان ها | Carnegie Mellon University