مشاهده یک انفجار گرماهسته‌ای در فضا توسط ناسا

تلسکوپ نایسر (NICER) ناسا اخیراً انفجار گرما هسته‌ای عظیمی در فضا را ثبت کرده است که در عرض ۲۰ ثانیه میزانی از انرژی را آزاد کرد که خورشید طی ۱۰ روز این مقدار انرژی را آزاد می‌کند. بمب هیدروژنی یا گرماهسته‌ای (Thermonuclear) نوعی بمب هسته‌ای است که انرژی آن ابتدا از طریق فرایند شکافت هسته‌ای تأمین می‌شود و گرما و فشار حاصله از این انفجار باعث شروع فرایند همجوشی هسته‌ای می‌گردد.

این انفجار اشعه ایکسی در فضای بیرونی ناسایی شده است؛ فضای بیرونی به منطقه‌ای نسبتاً خلأ در جهان گفته می‌شود که خارج از جو می‌باشد. این پرتوهای ایکس بخشی از انفجار بزرگ گرماهسته‌ای بر روی سطح تَپ‌اخترها (Pulsar) هستند. انفجار مذکور ۲۰اوت سال جاری میلادی در ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت شد زیرا پرتوی اشعه ایکس بسیار شدید بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد فضای عمیق تا چه حد می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک باشد.

انفجار مداری

انفجار مذکور درخشان‌ترین موردی است که تاکنون توسط ناسا شناسایی شده و از جسمی به نام SAX J1808.4-3658 یا J1808 آمده است. نکته قابل توجه در مورد این رویداد این است که بسیاری از پدیده‌هایی را که دانشمندان قبلاً هرگز در کنار هم ندیده‌‌اند، در این انفجار با یکدیگر ادغام شده بودند.

پیتر بولت (Peter Bult) محقق اخترفیزیک مرکز پرواز فضایی گودارد (Goddard Space Flight Center) ناسا اظهار کرد: «این انفجار واقعا هیجان‌انگیز بود؛ ما شاهد تغییر دو مرحله‌ای در روشنایی این انفجار بودیم که فکر می‌کنیم با بیرون کشیدن لایه‌های جداگانه از سطح تپ‌اختر و سایر موارد ایجاد شده است. اخترشناسان این اشعه را اشعه ایکس نوع I طبقه‌بندی کردند.»

به لطف مشاهدات تلسکوپ نایسر، دانشمندان می‌توانند چنین انفجار شدیدی را بهتر درک کنند و اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها کسب نمایند. آن‌ها معتقدند که این انفجار گرماهسته‌ای توسط هلیوم که در زیر سطح تپ‌اختر وجود دارد، ایجاد شده و در یک بلوک کربن قرار گرفته است.