موتورهای هسته فضاپیمای غول‌پیکر ناسا نصب شدند

هستِ اصلی فضاپیمای غول پیکر ناسا موسوم به SLS که قرار است برای بازگرداندن انسان به کره ماه و سپس مریخ آماده شود، چهار موتور مرحله اصلی خود را دریافت کرد. آژانس فضایی آمریکا امیدوار است که قبل از تلاش برای انجام مأموریت‌های ارسال خدمه به مریخ، از این فضاپیمای فوق سنگین در کنار فضاپیمای اوریون (Orion) و سایر سخت‌افزارها استفاده کند تا مسیر خود را به ماه باز نماید. هستۀ اصلی SLS پس از اتمام، بزرگترین مرحلۀ ایجاد شده توسط ناسا از زمان توسعۀ فضاپیمای ساترن ۵ (Saturn V) خواهد بود.

مرحلۀ اول فضاپیمای SLS دارای دو مخزن عظیم، یکی برای نگه داشتن اکسیژن مایع و دیگری برای هیدروژن مایع است که در مجموع قادر به نگهداری ۷۳۰ هزار گالن (۲۷۶۳ متر مکعب) سوخت هستند. سوخت درون این مخازن به چهار موتور RS-۲۵ مستقر در هستۀ اصلی فضاپیما می‌رسد تا آن را به فضا ببرد.

آخرین موتور RS-۲۵ در ۶نوامبر سال جاری میلادی نصب شد و مهندسان ناسا هم اکنون در تلاش هستند تا قطعات الکترونیکی و هوانوردی هسته SLS را به موتورهای تازه نصب شده متصل کنند. این موتورها بیش از دو میلیون پوند نیروی رانش را تأمین می‌کنند. ناسا امیدوار است که این موتورها به کمک دو تقویت‌کنندۀ بزرگ جانبی و پیشران مرحله فوقانی نقش مهمی در بازگشت فضانوردان به سطح ماه داشته باشند.

گفتنی است فضاپیمای SLS قرار است تحت برنامۀ بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه موسوم به آرتمیس (Artemis) به این سیاره برود و سپس برای نخستین اعزام انسان به مریخ آماده شود.