آغاز سفر بازگشت کاوشگر ژاپنی به زمین

0 829

کاوشگر ژاپنی هایابوسا-۲ (Hayabusa-2) روز چهارشنبه ۱۳نوامبر ساعت ۱۰:۰۵ به وقت ژاپن، پس از اتمام مأموریت بی‌سابقه‌اش جهت جمع‌آوری نمونه‌های خاک از سیارک ریوگو (Ryugu) که نزدیک به ۳۲۲ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، سفر خود را به سوی زمین آغاز کرد. این کاوشگر پس از حدوداً یک سال و پنج ماه و دوبار فرود موفق بر سطح ریوگو از مدار این سیارک خارج شده و انتظار می‌رود اواخر سال ۲۰۲۰ به زمین برسد. مقدمات سفر کاوشگر یادشده به سمت زمین تابستان امسال و از لحظه قرار گرفتن نمونه خاک سیارک ریوگو درون کپسول آغاز شد.

هایابوسا-۲ یک مأموریت جمع‌آوری نمونه از سطح سیارک ریوگو توسط آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن (JAXA) است. این مأموریت ادامه برنامه هایابوسا-۱ بوده و با توجه به نقاط ضعف و موفقیت‌های آن فضاپیما و استفاده از تجارب به دست آمده، به فضا ارسال شده است.

سیارک ریوگو

در صورتی که بازگشت هایابوسا-۲ مطابق برنامه‌ریزی‌ها صورت پذیرد، این نخستین مأموریت فضایی موفقیت‌آمیز برای جمع‌آوری نمونه‌های سنگ از زیر سطح یک سیارک و ارسال آن‌ها به زمین خواهد بود. دانشمندان امیدوارند این سیارک که تصور می‌شود حاوی مقادیر نسبتاً زیادی از مواد آلی و آب از بدو تولد یعنی حدود ۴.۶ میلیارد سال قبل باشد، سرنخ‌هایی را در مورد منظومه شمسی در آن زمان ارائه دهد.

این کاوشگر برخلاف فضاپیماهای قبلی در جو زمین آتش نخواهد گرفت و محموله‌اش را در منطقه‌ای در جنوب صحرای استرالیا به ژاپنی‌ها تحویل خواهد داد؛ سپس در فضا خواهد ماند تا در مأموریت‌های آینده به کار گرفته شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14348
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها