سومین پرتاب ماهواره‌های استارلینک با موفقیت انجام شد

0 955

اسپیس ایکس (spacex) تعداد ۶۰ ماهواره را توسط حامل‌ فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) به فضا ارسال کرد. این پرتاب دوشنبه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) ساعت ۱۸:۲۶ به وقت محلی (۹:۵۶ به وقت ایران) از پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال انجام شد. این ماهواره‌ها بخشی از برنامه این شرکت برای برپایی منظومه ماهواره‌ای بزرگ استارلینک (starlink) هستند. هدف اسپیس‌ایکس از برپایی استارلینک پوشش سراسری جهان توسط اینترنت ماهواره‌ای است.

قرار است این منظومه ماهواره‌ای خدمات خود را به وسیله ۱۲۰۰۰ ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم به وسیله ۴۲۰۰۰ ماهواره به جهان ارائه دهد. ماهواره‌های این منظومه با ۲۵۰ کیلوگرم وزن تعداد‌های متغیری ترانسپاندرهای KA-Band و KU-Band  را در خود جای خواهند داد. همچنین در آن‌ها فناوری به کار خواهد رفت که قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال بین ماهواره‌ای باشند.

مدار ماهواره‌های استارلینک شامل سه صفحه مداری خواهد بود. صفحه اول شامل ۱۶۰۰ ماهواره در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری است. صفحه دوم شامل ۲۸۰۰ ماهواره‌ است و در ارتفاع ۱۱۵۰ کیلومتری درنظر گرفته شده است و در نهایت صفحه سوم قرار است شامل ۷۵۰۰ در ارتفاع ۳۴۰ کیلومتری باشد.

در ماهواره‌های استارلینک از فناوری‌های مدرن و نوآورانه زیادی استفاده شده است به طور مثال قرار است از آی‌پی‌های نسخه ۶ (IPV6) بهره بگیرند. هم‌اکنون در جهان رایانه‌های شخصی و تجاری از آی‌پی‌های نسخه ۴ (IPV4) برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. اما این آی‌پی‌ها در حال اتمام هستند به همین دلیل به زودی همه رایانه‌های جهان مجبور خواهند شد به آی‌پی‌های نسخه ۶ نقل مکان کنند. این آی‌پی‌ها همچنین دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌ بسیار بیشتری نسبت به آی‌پی‌های نسخه ۴ هستند.

پرتاب روز گذشته سومین پرتاب منظومه استارلینک بود. پیش از این در سال ۲۰۱۸ اسپیس ایکس دو ماهواره آزمایشی را نیز پرتاب کرده بود و همچنین در ماه می امسال (اردیبهشت) اسپیس ایکس ۶۰ ماهواره اول این منظومه را در مدار قرار داد. هزینه‌ طراحی، تولید، پرتاب و نگه‌داری ماهواره‌های استارلینک توسط اسپیس ایکس حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است و آن‌ها برنامه دارند تا نوامبر سال ۲۰۲۷ منظومه را به طور کامل تکمیل کنند اما برای صحبت در مورد موفقیت یا عدم موفقیت انجام این برنامه تا تاریخ مشخص شده هنوز بسیار زود است.

بعد از تکمیل این منظومه ماهواره‌ها اسپیس ایکس برای تعیین قیمت خدمات اینرنت خود باید با رقبای زیادی از جمله وان‌وب (oneweb) و ایریدیوم (Iridium) که قرار است خدمات مشابه اسپیس ایکس را ارائه کنند رقابت کند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14345
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها