ایجاد نخستین منطقه اقتصادی زمین-ماه توسط چین

0 667

چین در سال‌های اخیر به صورت فعالانه در اکتشافات فضایی سرمایه‌گذاری کرده است و آخرین نمونۀ آن را می‌توان ارسال موفق یک کاوشگر رباتیک به نیمۀ تاریک ماه ذکر نمود. پکن هم‌اکنون به دنبال انجام مأموریت‌های اکتشافی ماه در آینده، از جمله یک مأموریت سرنشین‌دار است.

بائو ویمین ،(Bao Weimin) مدیر کمیسیون علوم و فناوری شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC)، اعلام کرده است که این کشور در نظر دارد تا نخستین منطقۀ اقتصادی زمین-ماه را تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کند. طبق صحبت‌های وی چین برنامه دارد که بر  مطالعاتی با هدف تخمین هزینۀ به ثمر رساندن این ایده و راه‌اندازی یک سامانۀ حمل‌و‌نقل بین زمین و قمر آن سرمایه‌گذاری کند. اما نقشی که پکن امیدوار است در مسیر تجاری بین این دو جرم کیهانی بازی کند چقدر بزرگ است؟ در مصاحبه‌ای که رسانۀ گلوبال تایمز (Global Times) با فعالان صنعت فضایی در این مورد انجام داده است تخمین زده شده است که این منطقه اقتصادی می‌تواند تا سالانه ۱۰ تریلیون دلار درآمد ایجاد کند. بائو ویمین خاطرنشان کرد که اکتشافات فضایی، پتانسیل اقتصادی بالایی دارند.

به گفتۀ دکتر نامراتا گوسوامی (Namrata Goswami) از تحلیلگران راهبردی سیاست‌های فضایی و روابط بین‌المللی، هدف چین از دنبال‌کردن این پروژه، ایجاد اقتصاد فضاپایه است. به عقیدۀ وی چین با دنبال‌کردن تأسیس منطقۀ اقتصادی زمین-ماه، سعی می‌کند که حق شکل‌دهی به آیندۀ عملیات‌های فضایی را به‌دست آورد. گوسوامی می‌گوید هدف چین از انجام این پروژه، دستیابی به توانایی قانون‌گذاری برای کسانی است که به این منطقۀ اقتصادی دسترسی پیدا می‎کنند یا از آن سود می‌برند. بنا بر اعلام ویمین سال ۲۰۳۰ برای پایان تحقیقات و دستیابی به فناوری و سال ۲۰۴۰ برای پیاده‌سازی سامانه حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است.

طبق صحبت‌های دکتر گوسوامی چین همین حالا نیز سرمایه‌گذاری بر توسعۀ یک باتری خورشیدی فضاپایه SBSP)) را آغاز کرده است؛ فناوری‌ای که برای تأمین توان یک پایگاه فضایی در ماه مورد نیاز است. توسعه این فناوری در دو مرحله صورت می‌گیرد که مرحلۀ نخست آن قرار است تا سال ۲۰۲۵ با آزمایش در مدار LEO و مرحله دوم تا سال ۲۰۵۰ با آزمایش SBSP در مدار GEO پایان پذیرد.

به نظر می‌رسد که با پروژه‌های اخیر چین و آمریکا در ارتباط با ماه، رقابت این دو کشور در زمینه اکتشافات فضایی وارد مرحلۀ جدیدی شده است و ایجاد منطقۀ اقتصادی زمین-ماه بر روابط آینده دو کشور تأثیر مهمی خواهد گذاشت.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14344
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها