ارائه سرویس ارتباطی اینترنت اشیا ماهواره‌ای توسط شرکت یوتلست

0 967

به‌تازگی و در آستانه برگزاری کنگره جهانی IoT Solutions در ارتباط با اینترنت اشیا در شهر بارسلونا، شرکت ارتباطات یوتلست (Eutelsat) سرویس ارتباطی اینترنت اشیا (Internet of things به اختصار IoT) بر بستر ماهواره با نام IoT First را راه‌اندازی نموده است. سرویس مذکور در باند ku (شامل فرکانس‌های ۱۲-۱۸ گیگاهرتز) و در مدار زمین‌ثابت (GEO) شروع به فعالیت نموده است.

ارائه‌دهندگان سرویس‌های ماهواره‌ای، اپراتورهای مخابراتی و ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنت اشیا مشتریان اصلی این سرویس هستند. پروژه IoT First یوتلست، ترمینال‌های ماهواره‌ای و فضایی و بخش‌های روی زمین را با استفاده از یک چارچوب سرویس براساس API یکپارچه می‌کند. API مخفف واژگان Application Programming Interface است که به صورت تحت‌الفظی می‌توان آن را به «رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار» ترجمه کرد. به طور خلاصه، API مانند رابط کاربری (UI) است با این تفاوت که به جای انسان، یک سامانه رایانه‌ای قرار است با آن تعامل داشته باشد.

یوتلست قصد دارد با استفاده از این محصول، چالش‌های ارتباطی مربوط به صنایع گوناگون از خرده‌فروشی، بانکداری و امنیت تا انرژی، معدن و کشاورزی را برطرف نماید. به علاوه، این پروژه می‌تواند به عنوان سرویس بک‌هال اینترنت اشیا مورد استفاده قرار گیرد و بدین شکل اپراتورهای مخابراتی قادر خواهند بود ایستگاه‌های پایه اینترنت اشیا و ورودی‌ها را به هسته شبکه خود متصل کنند. به طور ساده بک‌هال (backhaul) یک لینک و ارتباط مستقیم و اختصاصی میان دو روتر مش وای‌فای است. روترهای مش وای‌فای با یکدیگر ارتباط دارند و سیگنال‌ها یا داده‌های شبکه را از این طریق برای هم می‌فرستند تا کل شبکه به وای‌فای یا اینترنت سریع و یکسانی دسترسی داشته باشد. 

یک شبکه مش یا در اصطلاح Mesh Network شبکه‌ای از روترهای بهم پیوسته است که گره یا نود (Node) نام دارند. این نودها با همکاری هم پوشش اینترنت را در یک محوطه گسترده تأمین می‌کنند؛ امری که شبکه‌های خانگی رایج قادر به انجام آن نیستند. روتر (Router) نیز یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که چندین شبکه کامپیوتری را از طریق اتصالات سیمی یا بدون سیم (wireless) به یکدیگر متصل می‌کند.

قابلیت اطمینان و دستیابی فوق‌العاده‌ای که ماهواره ارائه می‌دهد بدین معناست که فناوری ماهواره نقش اساسی در اینترنت اشیا خواهد داشت و ارائه این سرویس گام مهمی در شروع پروژه اینترنت اشیا یوتلست محسوب می‌شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14339
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها