شرکت هلندی و آغاز سرویس اینترنت اشیا ماهواره‌ای در مقیاس جهانی

0 697

پس از پرتاب دو نانوماهواره نخست استارت‌آپ هلندی هایبر (Hiber) در اواخر سال ۲۰۱۸، اکنون این شرکت اعلام کرده است شبکۀ اینترنت اشیا مقرون به صرفه‌ای را برای مناطق دورافتاده و در حال توسعه آماده کرده است. با گذشت یک دورۀ سه‌ساله تحقیق و توسعه، پرتاب تجاری سرویس اینترنت اشیا هایبربند (Hiberband)، شرکت هایبر برای خدمت‌رسانی به نخستین مشتریان تجاری خود به صورت آزمایشی آماده می‌شود.

نخستین مشتریان شرکت هایبر با پروژه‌هایی که ۹۰ درصد آن‌ها در مناطق فاقد دسترسی اینترنتی جهان انجام می‌شوند، طی ماه‌ها‌ی آینده سرویس هایبربند را آزمایش می‌کنند. شرکت هایبر با این پروژه فرصت رشد تا ۱۰۰ میلیارد دلار را در بازار اینترنت اشیا خواهد داشت.

شبکه‌های اینترنت اشیا فعلی فقط در مناطق شهری کاربرد دارند؛ ضمن این که ماهواره‌های متداول با وجود پوشش گسترده‌تر به نسبت شبکه‌های زمینی، هزینه و توان مصرفی بالاتری نیاز دارند. اما هایبربند قرار است هزینه کمتر از یک دلار در ماه برای هر دستگاه، از افراد حقیقی گرفته تا سازمان‌ها را قادر سازد که داده‌های کم‌حجم را از دورافتاده‌ترین نقاط جهان مخابره کنند.

تاکنون بیش از ۷۰ مشتری برای استفاده از هایبربند ثبت نام کرده‌اند. این مشتریان در صنایع مختلفی از جمله کشاورزی، معدنکاری، حمل و نقل و نظارت بر محیط زیست فعالیت دارند. به عنوان مثال با استفاده از حسگرهای توسعه‌یافته توسط یکی از شرکای هایبر با نام رویال ایجکلکمپ (Royal Eijkelkamp) در زمین‌های کشاورزی و مخابره اطلاعات دریافتی حسگرها با ماهواره‌‌های این شرکت، کشاورزان می‌توانند میزان آبیاری را مدیریت نموده و زمان برداشت را تعیین کنند. به همین ترتیب حسگرهای متصل به هایبربند می‌توانند توسط زنبورداران برای نظارت بر کندوها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

هایبر دو نوع شبکه را به مشتریان خود ارائه می‌کند. نخستین شبکه با نام هایبربند دایرکت (Hiberband Direct) شامل یک مودم و یک آنتن است که مستقیما با ماهواره‌های هایبر در ارتباط می‌باشد. دومین شبکه نیز هایبربند وایا (Hiberband Via) نام دارد که از طریق یک شبکه اینترنت اشیا با نام LoRa، بلوتوث و یا وایفای، همچون یک درگاه دستگاه‌های دیگر را به هایبربند متصل می‌کند. شرکت هایبر دو ماهواره‌اش را در نوامبر و دسامبر ۲۰۱۸ از هند و آمریکا به فضا ارسال کرد و برنامه دارد دو ماهواره دیگر را در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ از هند به فضا پرتاب کند. این شرکت به عنوان نخستین شرکت ماهواره‌ای تجاری هلند در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده است و اکنون بیش از ۴۵ نفر در آن شاغل هستند.

منبع spacenewsfeed
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14328
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها