هزینه تولید فضاپیمای SLS ناسا ۱۳ برابر فالکون هوی است

0 700

برای نخستین بار برآوردهای هزینه دولت آمریکا برای ساخت و پرتاب هر فضاپیمای SLS منتشر شده که از رقمی بسیار هنگفت حکایت دارد. بر اساس نامه‌ای که کاخ سفید برای سناتورها ارسال کرده این هزینه سرسام‌آور بالغ بر ۲ میلیارد دلار است.

مقامات ناسا طی یک دهه‌ای که از پروژه تولید فضاپیمای SLS می‌گذرد، همواره درباره هزینه توسعه و پرتاب آن سکوت کرده‌اند. این سکوت یا ناشی از دشوار بودن برآورد هزینه در مراحل اولیه بوده یا مقامات آژانس مذکور از این هراس داشته‌اند که سناتورها به خاطر هزینه کلان پروژه با آن موافقت نکنند. احتمالاً گزینه دوم مانع اصلی بوده چرا که فضاپیمای فالکون هوی (Falcon Heavy) با دو سوم ظرفیت باربری SLS تنها ۱۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.

پیمانکار اصلی پروژه SLS شرکت بوئینگ (Boeing) است و تا پایان سال ۲۰۲۰ که فرایند تولید تکمیل می‌شود، این هزینه حتی از ۲ میلیارد دلار هم بیشتر خواهد شد. بر اساس برنامه زمانبندی کنونی SLS در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب می‌گردد.

دولت در این نامه صدها میلیون دلاری را که صرف توسعه و بازسازی سامانه‌های زمینی فضاپیمای مذکور می‌شود در نظر نگرفته که اگر آن‌ها را برای ۱۰ پرتاب SLS طی سال ۲۰۲۰ در نظر بگیریم، هزینه‌های توسعه بالغ بر ۴ میلیارد دلار خواهد شد.

این مبلغ تنها شامل ساختار مرکزی، بوسترهای کمکی و بخش فوقانی پایه است اما توسعه و اضافه کردن بخش اکتشافی نیز صدها میلیون دیگر خرج روی دست دولت می‌گذارد. پس از آن هم نوبت به فضاپیمای اوریون (Orion) می‌رسد که مطابق برآوردهای ناسا، مأموریت شش ماهه آن مستلزم بودجه ۷۵۰ میلیون دلاری است.

البته مبلغ اعلام شده از سوی کاخ سفید علاوه بر هزینه حاشیه‌ای ساخت این فضاپیما، هزینه‌های ثابت آماده نگه‌داشتن ارتشی از هزاران نفر پرسنل و صدها تأمین کننده در سراسر کشور را نیز شامل می‌شود که در صورت تداوم تولید طی سال‌های آینده تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14325
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها