سوزاندن پودر فلز در شرایط گرانش صفر به منظور یافتن جایگزینی برای سوخت‌های فعلی

0 591

در اواخر نوامبر۲۰۱۹ یک حامل فضایی Texus از مرکز فضایی اسرانج (Esrange Space Center) در سوئد به فضا پرتاب می‌شود که تقریباً ۲۶۰ کیلومتر به بالا رفته و سپس به زمین بازمی‌گردد و ۶ دقیقه گرانش صفر را برای محققان فراهم می‌کند. هدف از انجام این آزمایش سوزاندن پودر فلز برای درک نوع جدیدی از آتش‌سوزی است.

محققان با سوزاندن پودر فلزی که در محفظه‌ای قرار گرفته است، می‌توانند نحوۀ سوختن آن را در زمان پروازش بالاتر از جو کرۀ زمین و در شرایط بی‌وزنی بررسی نمایند؛ امری که روی زمین امکان‌پذیر نیست؛ زیرا پودرها به دلیل جاذبه به شکل یک توده جمع می‌شوند. در اینجا اصطلاحی به نام سوختن گسسته (discrete burning) استفاده می‌شود و این امر هنگامی اتفاق می‌افتد که مقداری از یک سوخت به دلیل گرمای ایجاد شده توسط سایر عناصر اطراف آن، کاملاً مشتعل شده و می‌سوزد. 

آنتونیو ورگا (Antonio Verga) از آژانس فضایی اروپا (ESA) که آزمایش‌های مربوط به حامل‌های فضایی تحقیقاتی را هدایت می‌کند، معتقد است اگر می‌خواهیم حمل‌و‌نقل جاده‌ای را حفظ کنیم، باید به دنبال گزینه‌های دیگری به‌جز سوخت‌هایی مانند بنزین باشیم. وی مقصود از انجام این آزمایش‌ها را یافتن جایگزین‌هایی برای سوخت‌هایی از این دست عنوان می‌کند. به گفتۀ ورگا، نتیجۀ احتراق فلزاتی مانند آهن که فاقد کربن هستند، زنگ اهن است که به راحتی می‌تواند به شکل پودر فلز اصلی خود تبدیل شود.

منبع terradaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14324
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها