هند برای بهبود بازده مزارع خود از هوش مصنوعی و فناوری ماهواره استفاده می‌کند

0 606

ریسک و عدم اطمینان در کار کشاورزی امری ذاتی است و متداول‌ترین آن‌ها مربوط به شرایط آب و هوا، امراض گیاهی، بلایای طبیعی و محیط زیست است. از این رو مسئولین ایالت مهاراشترا (Maharashtra) هند تصمیم گرفته‌اند روش‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی را به منظور کاهش ریسک‌های مرتبط با کار کشاورزی برای کشاورزان، تحت پروژه Maha Agri Tech اجرایی کنند. این طرح از طریق ردیابی دیجیتال، منطقه تحت کشت و کار، شرایط هوایی و همچنین امراض احتمالی محصولات زراعی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کشاورزان با دسترسی به اطلاعات به دست آمده از طریق تصاویر ماهواره‌ای و آگاهی از شرایط٬ می‌توانند به سرعت اقدامات لازم را انجام دهند. از اهداف قابل توجه این پروژه٬ جمع‌آوری این اطلاعات و استفاده از آن‌ها برای كمك به تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سیاست‌گذاری‌های کشاورزی، از جمله قیمت‌گذاری، انبارداری و بیمه محصولات زراعی است. 

پروژه Maha Agri Tech در ژانویه سال جاری میلادی عملیاتی شد. در مرحله اول، از تصاویر ماهواره‌ای و تجزیه و تحلیل مرکز برنامه سنجش از دور ماهاراشترا (MRSAC) و مرکز ملی سنجش از دور (NRSC) برای ارزیابی شرایط زمین و محصول در مناطق منتخب استفاده گردید. مرحله دوم این پروژه پس از آغاز کار کشاورزان در شش منطقه مشخص آغاز خواهد شد. مزارع کشاورزانی که بخشی از این پروژه هستند تا زمان برداشت محصول از طریق تصاویر ماهواره‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. با استفاده از داده‌ها، این پروژه یک مدل‌سازی برای میزان بازده محصول و یک پایگاه داده شامل اطلاعاتی در مورد مواد مغذی و تنش رطوبت خاک و همچنین بارش‌ها ایجاد می‌کند.

پیش از این، بخش کشاورزی هند از طریق مرکز پیش‌بینی محصول زراعی ماهالانوبیس (Mahalanobis National Crop Forecast Centre) مطالعات اولیه را به منظور بهینه‌سازی آزمایش‌هایی مرتبط با برداشت محصولات زراعی موسوم به CCE در چندین ایالت این کشور انجام داده است. در این مطالعات از فناوری‌های مختلفی از جمله داده‌های ماهواره‌ای، هوش مصنوعی و ابزارهای مدل‌سازی برای کاهش تعداد CCE‌های مورد نیاز به منظور مشخص کردن میزان بازدهی محصول برای مسائل مرتبط با بیمه‌ بهره گرفته شده است.

به گفته مقامات هندی فناوری تصاویر ماهواره‌ای به تجزیه و تحلیل میزان تخریب محصولات زراعی در بخش‌هایی از ماهاراشترای غربی پس از سیل‌های ماه اوت سال جاری میلادی كمك كرده است. هند انتظار دارد هوش مصنوعی و فناوری‌های مربوط به آن در صنعت کشاورزی این کشور تغییرات مثبتی ایجاد نماید؛ فناوری‌هایی که می‌توانند به کشاورزان در انتخاب محصولات مناسب کمک کرده و ریسک های کار  کشاورزی را به حداقل برسانند.

منبع Opengovasia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14314
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها