ثبت نادر امواج گرانشی جوی با ماهواره بر فراز استرالیا

در اتفاقی نادر ماهواره‌ها موفق شدند امواج گرانشی جوی را بر فراز سواحل شمال غربی استرالیا ثبت کنند. امواج گرانشی جوی تلاطم‌هایی در جو زمین هستند که به دلیل شفاف بودن گازهای جو معمولا دیده نمی‌شوند و نامرئی هستند. امکان مشاهده امواج گرانشی جوی فقط در حالتی که رطوبت‌ها به اندازه کافی زیاد باشد و ابرهای سفید در تلاطم‌های جوی ایجاد شوند فراهم می‌شود. در تصویر ثبت‌شده با ماهواره موج‌های ایجادشده در جو به دلیل تشکیل ابرهای سفیدرنگی که تلاطم امواج جوی در آن‌ها به خوبی دیده می‌شود ثبت ‌شده‌اند. این امواج شبیه به امواج مشاهده‌شده روی آب به نظر می‌رسند. تصویر تهیه شده را حساب توییتر وبگاه هواشناسی استرالیایی ودرزون (Weatherzone) منتشر کرده است. این امواج گرانشی ثبت‌شده به دلیل وقوع طوفانی که توده
هوای سردی را به وجود آورده بود پدید آمدند. هوای سرد تراکم یا چگالی بالاتری نسبت به هوای
گرم اطراف داشته که باعث ایجاد جریان هوا و باد میان دو ناحیه شده است.

امواج گرانشی پدیده‌ای است که در سیال‌ها یعنی مایع‌ها و گازها رخ می‌دهد. اگر در نقاط مختلف سیال، مثلا به دلیل تفاوت دما، اختلاف چگالی ایجاد شود و در یک نقطه تراکم بیش‌تر از نقطه دیگر باشد، سیال بین آن دو نقطه جابجا می‌شود. اما از طرف دیگر نیروی گرانش یا جاذبه تمایل دارد سیال را به حالت تعادل برگرداند یعنی حالتی که هیچ جابجایی و حرکتی وجود نداشته باشد. اختلاف چگالی و تمایل گرانش برای بازگشت به حالت تعادل نوسانی در سیال ایجاد می‌کند که همان امواج گرانشی است. امواج گرانشی در آب‌های اقیانوس، در سطح تماس آب اقیانوس و جو، و یا در جو ایجاد می‌شوند.

امواج گرانشی در سیال‌ها را نباید با امواج گرانشی در فضا-زمان که نظریه نسبیت عام انیشتین آن را توضیح می‌دهد اشتباه گرفت. این دو پدیده‌های متفاوتی هستند که فقط نام مشابهی دارند. امواج گرانشی در فضا-زمان به دلیل حرکت اجرام ایجاد می‌شود، ولی فقط اجرام بسیار سنگین و چگال مانند سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی امواج گرانشی قدرتمند تولید می‌کنند. آشکارسازهای امواج گرانشی مانند رصدخانه لایگو (LIGO) تاکنون موفق شده‌اند چند مورد امواج گرانشی حاصل از برخورد دو سیاهچاله یا ستاره نوترونی را ثبت کنند.

منبع Space