گزارشی از تشکیل نخستین زون فضایی رَبع رشیدی در تبریز

0 479

عصر روز دوشنبه ١٣ آبان و همزمان با افتتاح هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی، نخستین زون فناوری فضایی نمایشگاه به همت پژوهشکده رانشگرهای پژوهشگاه فضایی ایران در تبریز گشایش یافت. در این زون فضایی، متخصصان و فناوران این پژوهشگاه به همراه برخی از دانشگاه‌ها، شرکت‌های خصوصی، استارت‌آپ‌ها و واحدهای صنعتی دستاوردهای خود را در حوزه فناوری و نوآوری فضایی به نمایش گذاشتند.

روز سه‌شنبه و در حاشیه زون فضایی نمایشگاه ربع رشیدی، همایش فناوری فضایی و نقش مؤثر آن در عصر پیش‌رو در سالن شمس تبریزی نمایشگاه بین‌المللی تبریز آغاز به کار کرد. در این همایش موضوعاتی در خصوص شبه‌ماهواره، منظومه ماهواره‌ای، کاربرد تصاویر اپتیک و حرارتی در شناسایی وضعیت دریاچه ارومیه و نیز کاربرد سنجش از دور در کشاورزی مطرح شد.

در این روز همچنین در نشستی مشترک میان نمایندگان پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه تبریز، در محل این دانشگاه، آخرین وضعیت طرح‌‏های پژوهشی مشترک و زمینه‏‌های پژوهشی مورد علاقه طرفین بررسی شد و توافقاتی برای همکاری‏‌های مشترک آینده صورت گرفت. این جلسه با حضور معاون پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران، ریاست پژوهشکده رانشگرهای فضایی و هیأت همراه و نیز معاون پژوهشی دانشگاه تبریز و جمعی از اعضای هیأت ‏‌علمی این دانشگاه تشکیل گردید.

روز چهارشنبه نیز دکتر علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی و دبیر جشنواره و نمایشگاه ربع رشیدی، از زون فضایی این نمایشگاه بازدید کرد. دکتر جهانگیری زون فضایی را پربار دانست و گفت: «توانمندی‌های ارزشمندی در این نمایشگاه ارائه شده است.» دبیر جشنواره و نمایشگاه ربع رشیدی از پژوهشگاه فضایی ایران برای برپایی زون فضایی تقدیر کرد و ادامه مسیر در سال‌های آتی را بسیار روشن و امیدوار کننده دانست.

وی افزود: «با توجه به سرریز فناوری گسترده حوزه فضایی، حضور فعالان این حوزه در نمایشگاه‌هایی مثل ربع رشیدی فرصتی برای گسترش تعامل با صنایع دیگر است.» وی ادامه داد: «حضور فعالان فضایی در این نمایشگاه میزان آگاهی مردم را از دستاوردهای موجود در پژوهشگاه فضایی و حوزه فضایی کشور افزایش داده و موجب تقویت امید به آینده کشور در این حوزه می‌شود.»

زون فضایی هفتمین نمایشگاه بین المللی ربع رشیدی تبریز در سومین روز، همچنان مورد استقبال مسئولان قرار گرفت. دکتر معصومه آقاپور، دبیر کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با حضور در غرفه پژوهشگاه فضایی ایران و بازدید از دستاوردهای فضایی اظهار داشت: «برپایی زون فضایی در نمایشگاه بین‌المللی ربع رشیدی تجسم واقعی شعار ما می‌توانیم جوانان ایرانی است.»

روز پنجشنبه دکتر علی جعفرصالحی، سرپرست معاونت طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه، ضمن بازدید از زون فضایی در هفتمین نمایشگاه ربع رشیدی و نیز رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار نمود: «صنعت فضایی کشور، صنعتی تمام عیار و تخصصی بوده و توسعه شبکه‌های همکار، الزامی جدی برای توسعه این صنعت است.»

وی با اشاره به دیدگاه ملی این پژوهشگاه، از ساخت و راه‌اندازی مرکز تجمیع، یکپارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران برای استفاده تمامی فعالان حوزه فضایی کشور یاد کرد و گفت: «پژوهشگاه فضایی ایران در توسعه همکاری با سایر نهادهای داخلی، به ویژه دانشگاه‌ها، بسیار مصمم و جدی است.»

روز جمعه ۱۷ آبان که آخرین روز برگزاری این زون فضایی بود وزیر صمت و همچنین نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از آن بازدید به عمل آوردند. دکتر رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بازدید از غرفه پژوهشگاه فضایی، با ابراز خرسندی از میزان پیشرفت فناوری‌های فضایی در کشور خاطر نشان ساخت که پژوهشکده رانشگرهای فضایی پژوهشگاه فضایی ایران باید قطب فناوری فضایی در استان آذربایجان شرقی  باشد. وی با ابراز آشنایی با فعالیت‌ها و دستاوردهای متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران، نتایج حاصله را افتخارآمیز خواند.

همچنین دکتر مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن بازدید خود گفت: «آنچه در اینجا عرضه شده نشان از خلاقیت و نوآوری و توانمندی‌هایی است که متخصصان و عزیزان ما در کشور دارند. اما بهره‌برداری مفید از این توانمندی‌ها و نوآوری‌ها در هر حوزه، نیاز به حلقه‌های رابط دارد تا حلقه‌های گمشده را بهم متصل کند.»

وی توضیح داد این مجموعه نیاز به هماهنگ‌کننده بین خلاق و نوآور و فناور با مصرف کننده دارد که نگاه تولیدکننده و مصرف‌کننده را بهم ربط دهد تا از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود. وی خواستار این شد که سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان بیایند و این توانایی‌ها را ببینند و با فناوران و نوآوران و تولیدکنندگان در ارتباط باشند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14304
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها