تداوم وابستگی ناسا به فضاپیمای سایوز روسیه

0 448

وابستگی ناسا به روس‌ها به این زودی خاتمه پیدا نمی‌کند و فعلاً برای انتقال فضانوردان به فضا چاره‌ای جز تکیه بر فضاپیمای سایوز (Soyuz) نخواهد داشت. دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، دستور ساخت دو فضاپیمای جدید از نوع سایوز MS را صادر کرده که یکی از آن‌ها برای انتقال فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار خواهد رفت.

این نسخۀ سایوز نخستین بار در ژوئیه سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و مهم‌ترین بهینه‌سازی آن مربوط به رایانۀ TsVM-101 است که تنها یک هشتم نسخه‌های قبلی وزن دارد. هدف از تولید دومین فضاپیمای سایوز نیز اجرای سفرهای توریستی است که احتمالاً اواخر سال ۲۰۲۱ انجام می‌شود و درآمد خوبی را نصیب سازمان‌های فضایی خواهد کرد.

این تصمیم، در پی هشدار اخیر جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا، مبنی بر تأخیر در توسعۀ پروازهای فضایی اقتصادی توسط کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) اتخاذ شده است. در نتیجه راگوزین بر این باور است که آمریکایی‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ همچنان به صندلی‌هایی در سایوز MS نیاز خواهند داشت و می‌بایست مدل‌های جدیدی را برای آن زمان تولید کرد.

البته راگوزین که چندان دید مثبتی هم به رقبای آمریکایی ندارد از این مسئله به عنوان فرصتی برای انتقاد از برنامه‌ریزی طرف مقابل استفاده کرده است. روس‌ها به آمریکا هشدار داده‌اند که در صورت تأخیر در پروژه‌های توسعه فضاپیمای داخلی باید نیازشان به سایوز را زودتر با روسکاسموس در میان بگذارند چرا که تولید هر فضاپیمای سایوز دستکم دو سال زمان می‌برد.

با همۀ این‌ها، اوضاع برای آمریکایی‌ها چندان هم بد نیست و شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) امیدوار است فضاپیمای سرنیشن‌دار کرو دراگون تا سال آینده آماده پرواز شود. پروژۀ تولید استارلاینر سی‌اس‌تی‌-۱۰۰ (CST-100 Starliner) شرکت بوئینگ (Boeing) نیز چندان از برنامه‌ها عقب نمانده است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14295
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها