چین قوی‌ترین سنجشگر تجاری نوری را به فضا پرتاب کرد

0 722

شرکت علوم و فناوری‌های هوافضا چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) چهار ماهواره را به فضا فرستاد. این پرتاب یکشنبه ۳ نوامبر (۱۲ آبان) ساعت ۶:۵۲ از پایگاه فضایی تای‌یوآن (Taiyuan) و توسط ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۴بی (Long March 4B) انجام شد. طی این پرتاب یک ماهواره سنجش از دور، یک تاسواره فرانسوی و دو ماهواره کوچک دیگر به مدار خورشید آهنگ (SSO) در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری فرستاده شدند.


محموله اصلی پرتاب گائوفن-۷ (Gaofen-7) نام دارد. گائوفن-۷ با وزنی معادل ۲۴۰۰ کیلوگرم آخرین ماهواره سنجش از دور در سری خود است. به گفته سازمان ملی فضایی چین این اولین ماهواره سنجش از دور تجاری جهان است که با وجود داشتن سنجشگر نوری قادر به عکس‌برداری با قدرت تفکیک بهتر از ۱ متر است.


دومین محموله مهم این پرتاب یک تاسواره فرانسوی به نام دیانفنگ (Dianfeng) است. هدف از پرتاب این تاسواره آزمایش یک رانشگر فضایی است. پرتاب این رانشگر فضایی که در یک تاسواره ۶ واحدی (6U) قرار گرفته نقطه عطفی بین همکاری‌ صنایع فضایی چینی و اروپایی است. این تاسواره تحت مالکیت استارت‌آپ فرانسوی تراست‌می (ThrustMe) است. دو ماهواره کوچک دیگر این پرتاب شامل هوآنگ‌پو-۱ (Huangpu-1) که یک ماهواره آزمایشی-فناوری چینی است و یک ماهواره آزمایشی سودانی بودند.

ماهواره سودانی که SSRS-1 نام دارد توسط شرکت چینی شنزن (Shenzhen) برای دولت سودان تولید شده است. دولت سودان علاوه‌بر سفارش ساخت و پرتاب اولین ماهواره خود اقدام به تأسیس یک پایگاه زمینی نیز در خارطوم کرده است. اهداف سودان از آغاز فعالیت‌های فضایی که هم کاربرد تجاری و هم کاربرد نظامی دارد تولید یک پایگاه داده جامع ، مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای نقشه برداری، برنامه‌ریزی برای مدیریت منابع طبیعی، اکتشاف منابع طبیعی، نظارت بر محیط زیست، نظارت بر کشاورزی وبرنامه‌های دفاعی است.
منبع spaceflightnow
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14294
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها