آزمایش سامانه لغو پرتاب کپسول استارلاینر

0 690

شرکت بوئینگ (Boeing) یک آزمایش ایمنی کپسول سرنشین‌دار خود موسوم به استارلاینر سی‌اس‌تی-۱۰۰ (CST-100 Starliner) را به انجام رساند. این آزمایش که مربوط به سامانۀ لغو پرتاب (Launch Abort System) استارلاینر می‌شد در منطقۀ موشکی وایت سندز (White Sands Missile Range) واقع در ایالت نیومکزیکو در جنوب غربی آمریکا صورت پذیرفت.

آزمایش مذکور به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود تا این کپسول ظرف مدت تنها ۵ ثانیه به سرعت ۶۵۰ مایل بر ساعت برسد. سپس استارلاینر چترهای نجات خود را طی سه مرحله و در مدت زمان ۲۵ ثانیه آزاد کرد. چتر نجات برای ایمنی خدمه بسیار مهم است چرا که شرایط یک فرود ایمن را برای فضانوردان فراهم می‌آورد.

گفتنی است کریس فرگوسن (Chris Ferguson)، فضانورد بوئینگ و نیکول من (Nicole Mann) و مایک فینک (Mike Fincke) فضانوردان ناسا که قرار است توسط استارلاینر به فضا منتقل شوند در محل انجام این آزمایش حضور داشتند. 

کپسول استارلاینر سی‌اس‌تی -۱۰۰ نام فضاپیمای تجاری ساخت شرکت بوئینگ به سفارش ناسا است. سی‌اس‌تی -۱۰۰ کوتاه شدۀ عبارت Crew Space Transportation است به معنی حمل و نقل فضایی خدمه که توانایی حمل فضانوردان به فضا را دارد.

ناسا چندی پیش یک قرارداد رسمی با شرکت‌های بوئینگ و اسپیس‌ایکس (SpaceX) برای انتقال فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک آمریکا به امضا رساند تا این دو شرکت سفینه‌هایی را بدین منظور طراحی کرده و بسازند. در این راستا چند وقتی است که این دو شرکت با یکدیگر در حال رقابت هستند تا اولین پرواز تجاری خود را به فضا انجام دهند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14292
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها