1398/08/14

چتر نجات کپسول کرو دراگون ۱۳ بار متوالی آزمایش شد+فیلم

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) طی ۱۳ آزمایش متوالی و موفقیت آمیز سامانه چتر نجات کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) نشان داد که این سامانه قادر است کپسول مذکور را تنها با استفاده از ۳ چتر از ۴ چتر خود، فرود آورد.
چتر نجات کپسول کرو دراگون ۱۳ بار متوالی آزمایش شد+فیلم

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) طی ۱۳ آزمایش متوالی و موفقیت‌آمیز سامانۀ چتر نجات کپسول کرو دراگون را (Crew Dragon) نشان داد. این سامانه قادر است کپسول مذکور را تنها با استفاده از ۳ چتر از ۴ چتر خود، فرود آورد. در همین راستا اسپیس‌ایکس در حساب کاربری خود در توئیتر ویدئویی کوتاه از فرود کرو دراگون توسط سه چتر نجات Mark 3 منتشر کرد.

چترهای نجات فعلی با چترهای نجاتی که این شرکت برای اولین بار آزمایش کرده بود، تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند. در این چترهای نجات، به جای استفاده از نایلون (nylon) بر تسمه‌ها، از زایلون (Zylon) استفاده شده که مادۀ پلیمری قوی‌تری بوده و توسط محققان دانشگاه استنفورد (Stanford University) ساخته شده است. این چترها همچنین از الگوی دوخت جدیدی برای توزیع مساوی وزن بار برخوردار هستند. این آزمایش نقطه عطفی در توسعه کرو دراگون است.

ایلان ماسک (Elon Musk)، رئیس اسپیس‌ایکس، مدتی پیش گفت: «ما به طور حتم می‌خواهیم قبل از ارسال فضانوردان به فضا با این کپسول حداقل ۱۰ آزمایش موفقیت‌آمیز پشت سر هم اجرا کنیم.» وی در نشستی با جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا، اعلام کرده بود که کپسول کرو دراگون می‌تواند برای اولین پرواز آزمایشی خدمه‌دار خود با عنوان Demo-2 در سه ماهۀ اول سال ۲۰۲۰ آماده شود.

کرو دراگون یک کپسول سر‌نشین‌دار قابل استفادۀ مجدد ساخت شرکت اسپیس‌ایکس است. شرکت‌های اسپیس‌ایکس و بوئینگ با همکاری یکدیگر روی ساخت کپسول‌هایی برای اعزام انسان به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک آمریکا فعالیت می‌کنند. از زمان خاتمۀ برنامه شاتل فضایی (Space Shuttle) آمریکا در سال ۲۰۱۱، ارسال انسان به این ایستگاه از خاک این کشور صورت نگرفته است و آمریکا برای ارسال فضانوردان به فضا به کپسول‌های خریداری شدۀ سایوز (Soyuz) روسیه که از قزاقستان پرتاب می‌شوند، تکیه کرده است.

سازمان ها | SpaceX | Stanford University | NASA