رشد تقاضای دولتی و منظومه‌های ارزان‌قیمت در بازار سنجش از دور

0 669

در گزارش جدید موسسه تحلیلی یوروکانسالت (Euroconsult) با عنوان «چشم‌انداز بازار سنجش از دور ماهواره‌ای تا سال ۲۰۲۸» پیش‌بینی شده است که بازار خدمات و داده‌های مبتنی بر سنجش از دور طی ۱۰ سال آینده، سالانه ۹.۴ درصد رشد داشته و در سال ۲۰۲۸ به ارزش کلی ۱۲.۱ میلیارد دلار خواهد رسید. الکسیس کونته (Alexis Conte) از مشاورین ارشد این موسسه در مورد گزارش می‌گوید: «ما انتظار داریم که رشد تقاضا برای تصاویر سنجشی زمین متاثر از ترکیب عواملی از جمله نیازهای نظامی و فعالیت شرکت‌های تجاری جدید باشد.» وی افزود: «ظهور اپراتورهای منظومه ماهواره‌ای ارزان‌قیمت و جذب مشتریان جدید به بازار سنجش با دقت زیر یک متر از دلایل این رشد هستند. ضمن اینکه در همین حین بخشی از درآمد بازار به سمت تصاویر با دقت ۵۰ سانتیمتر و حتی دقیقتر از آن سوق داده می‌شود»

انتظار می‌رود که دولت‌ها همچنان نقشی کلیدی را در رشد بازار سنجش از دور طی دهه آینده داشته باشند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که میزان کلی سرمایه‌گذاری غیرنظامی دولت‌ها در برنامه‌های سنجش از دور شامل هواشناسی در سال ۲۰۱۸ حدودا ۹.۸ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۷ تقریبا ۵ درصد رشد داشته است. سال ۲۰۱۸ دوازدهمین سال متمادی رشد میزان سرمایه‌گذاری دولت‌ها در این عرصه بود و این مسیر با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۸، ۵۲ کشور جهان حداقل یک ماهواره سنجشی به فضا ارسال کرده باشند.

یکی از عوامل مهم تغییر چشم‌انداز بازار، منظومه‌های ماهواره‌ای پرتعداد هستند. منظومه‌ها نرخ جمع‌آوری داده را برای ارائه پوشش بهتر بالا می‌برند و طبق بررسی یویوکانسالت بیش از ۲۰ شرکت برنامه دارند که منظومه‌های سنجشی ارزان‌قیمت اپتیکال، راداری و یا چندطیفی توسعه دهند.

تحلیل‌های ارائه‌شده بر پایه داده‌های سنجشی به‌دست‌آمده از منابع مختلف، از دلایل حرکت منابع درآمدزایی از «داده» به «خدمت» می‌باشند. پاکوم رویون (Pacôme Révillon) مدیر اجرایی یوروکانسالت با اشاره به رشد بازار خدمات ارزش افزوده سنجش از دور می‌گوید: «اگر تغییرات یک ناحیه مشخص در یک بازه زمانی، با تاخیر اندک و قیمت مقرون به صرفه ارائه شود، تقاضا برای خدمات مبتنی بر داده‌های سنجش از دور روند افزایشی را حفظ خواهد کرد.» این تقاضا از سوی موسسات بیمه، کشاورزی دقیق و نظارت بر ساخت و ساز وجود دارد. لازم به ذکر است که خدمات جدید این بازار از محاسبات ابری و فناوری‌های هوش مصنوعی نیز بهره می‌برند که امکان ارائه نرخ داده بیشتر و تحلیل‌های سریعتر را فراهم می‌آورد.

منبع gisuser
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14283
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها