دریافت جدیدترین اخبار سیاه‌چاله و ستاره‌های نوترونی از یک اپلیکیشن موبایلی

چند دانشجوی دکترای در مؤسسه اخترشناسی امواج گرانشی (Institute for Gravitational Wave Astronomy) وابسته به دانشگاه بیرمنگام (University of Birmingham) در بریتانیا اپلیکیشنی کاربردی برای تلفن‌های همراه منتشر کرده است که به‌روزترین رخدادهای مربوط به امواج گرانشی شامل برخورد سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی را به اطلاع عموم مردم می‌رساند. این اپلیکیشن کاربردی چیرپ (Chirp به معنی جیرجیر یا جیک) نام گرفته است.

چیرپ اطلاعات مربوط به ثبت امواج گرانشی و برخورد سیاه‌چاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی را از آشکارسازهای امواج گرانشی لایگو (LIGO) در ایالات‌متحده و ویرگو (VIRGO) در اروپا دریافت می‌کند. هدف از توسعه و انتشار این اپلیکیشن توسط این دانشجویان که در زمینه امواج گرانشی پژوهش می‌کنند آگاهی رسانی عمومی درباره امواج گرانشی و تشویق مردم به کسب اطلاعات به‌روز درباره رویدادهای مرتبط با آن بوده است.

رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری که به اختصار لایگو نیز نامیده می‌شود، پروژه مشترکی بین دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) و بسیاری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دیگر است. تداخل‌سنج ویرگو نیز نام یک آشکارساز امواج گرانشی واقع در ایتالیا می‌باشد؛ این آشکارساز کار خود را از سال ۲۰۰۷ آغاز نموده است. دانشمندان تاکنون توسط تداخل‌سنج ویرگو موفق به رصد ادغام ستاره‌های نوترونی زیادی از طریق امواج گرانشی شده‌اند.

آرون جونز (Aaron Jones) یکی از دانشجویان مقطع دکترای این پروژه می‌گوید: «ما با کمک یکدیگر موفق به توسعه این برنامه هیجان‌انگیز شده‌ایم. ما مدت‌ها بود که به این ایده فکر می‌کردیم که افراد علاقه‌مند بتوانند به راحتی و با سرعت به آخرین اخبار مربوط به سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی دسترسی پیدا کنند و اکنون بسیار خوشحال هستیم که موفق به توسعه چنین برنامه‌ای شده‌ایم.»

کاربران دارنده گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید می‌توانند برنامه چیرپ را از اینجا و کاربران دارنده گوشی‌های دارای سیستم عامل آی.او.اس نیز می‌توانند از اینجا برنامه را دانلود کنند.