مأموریت جدید ناسا جهت اقامت دو هفته‌ای در ماه

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، اعلام کرده مشغول برنامه‌ریزی برای انجام مأموریتی دو هفته‌ای در کره ماه تا سال ۲۰۳۰ است. طبق اعلام این سازمان قرار است تا چهار فضانورد به مدت ۱۴ روز روی سطح ماه حضور داشته باشند و زیربنای لازم برای زندگی انسان روی سیاره را فراهم کنند. این اطلاعات را جان کانلی (John Connolly) و نیکی ورکهیزر (Niki Werkheiser) دو دانشمند ناسا طی کنفرانسی اعلام کردند.

کانلی در این رابطه گفت: «ما قصد داریم برای انجام مأموریت در مریخ، روی ماه آزمایش‌هایی انجام دهیم اما در عین حال در حال بررسی برای حضوری طولانی‌ مدت روی این سیاره هستیم.» وی می‌افزاید: «ما در این باره کاملاً جدی هستیم و برنامه‌ریزی‌ها برای انجام این مأموریت را نیز آغاز کرده‌ایم.»

گفتنی است مأموریت مذکور بر قطب جنوب ماه متمرکز می‌باشد؛ منطقه‌ای که یخ زیادی را در زیر دهانه‌های خود جای داده است که به عنوان منابع آب، امری مهم و حیاتی جهت حضور طولانی مدت در این سیاره به شمار می‌روند. مطابق اعلام این دانشمندان، پیش از انجام مأموریت مذکور یک کاوشگر با ابعادی به اندازه یک خودروی زمین گلف به ماه ارسال می‌شود تا فضانوردان را در سطح سیاره جابه‌جا نماید. فضانوردان قادر به کنترل از راه دور این وسیله نقلیه خواهند بود.

این‌ها در حالی است که ناسا برای تأمین بودجه مأموریت‌های خود از جمله آرتمیس (Artemis) با مشکلاتی مواجه است. آرتمیس مأموریت بازگشت انسان به ماه است و قرار است ناسا طی آن، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ میلادی به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام کند.

آخرین سفر به ماه ناسا سال ۱۹۷۲ انجام شد و از آن زمان تا به حال ۴۷ سال می‌گذرد. این آژانس فضایی مدتی پیش اعلام نمود که سال ۲۰۲۴ دوباره به ماه بازمی‌گردد تا در این سیاره‌ سکونتگاه‌های دائمی بسازد و امکان رفت و آمد همیشگی به این قمر را فراهم کند. استیون کلارک (Steven Clarke) سرپرست اکتشافات فضایی ناسا معتقد است قطب جنوب ماه از یخ پر شده و بر اساس شواهد موجود ممکن است منابع طبیعی زیادی در این محل انباشته شده باشد. به گفته وی این منطقه همیشه دور از دسترس ما بوده و باید اکتشافاتی در این محل صورت پذیرد.