1398/08/08

سیارکی که ممکن است کوچکترین سیاره کوتوله در منظومه شمسی باشد!

دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که یک سنگ بزرگ که چهارمین سیارک بزرگ در منظومه شمسی است، می‌تواند یک سیاره کوتوله باشد. آن‌ها تاکنون تصور می‌کردند که هایجیا (Hygiea) چهارمین سیارک بزرگ منظومه شمسی است؛ اما با طبقه‌بندی جدیدی دریافته‌اند که این سنگ بزرگ ممکن است کوچک‌ترین سیاره کوتوله در منظومه شمسی باشد.
سیارکی که ممکن است کوچکترین سیاره کوتوله در منظومه شمسی باشد!

سیاره کوتوله در تعریف اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی (International Astronomical Union) یک جرم آسمانی است که در حال چرخش به دور یک ستاره است و به اندازه‌ای غول‌پیکر است که می‌تواند توسط نیروی خود به دور خود گردش کند.

هایجیا در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قرار دارد و برای اولین بار در سال ۱۸۴۹ میلادی کشف شد. اخترشناسان معتقدند که هایجیا قطری بیشتر از ۴۵۰ هزار کیلومتر دارد و یافته‌های جدید راجع به آن زمانی مشخص شد که یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ VLT این جرم آسمانی را رصد کردند.

البته تصاویر با کیفیت نشان می‌دهد که هایجیا فاقد دهانه‌های برخوردی در سطح خود است. به این ترتیب محققان دریافته‌اند که هایجیا می‌تواند به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه‌بندی شود.

سازمان ها | International Astronomical Union