طرح پنتاگون جهت استقرار منظومه‌های بزرگ ارتباطات ماهواره‌ای برای مقاصد نظامی

0 744

سازمان توسعه فضایی (Space Development Agency به اختصار SDA) پنتاگون آمریکا در پیش‌نویس بودجه پیشنهادی خود به دنبال تصویب مبلغی معادل ۱۱ میلیارد دلار در طول ۵ سال به منظور برنامه‌ریزی، طراحی و استقرار منظومه‌های بزرگ ماهواره‌ای برای مقاصد نظامی است. پیشنهاد پنتاگون همچنین به بیان چگونگی هماهنگ‌سازی پروژه‌های فضایی در ارتش آمریكا توسط SDA می‌پردازد.

بخش اعظم بودجه برای ساختن یک شبکه ارتباطی متشکل از حداقل ۲۵۰ ماهواره هزینه خواهد شد که می‌تواند از یک منظومه دفاعی و سایر قابلیت‌های ارائه شده توسط ماهواره‌ها در مدارهای پایین زمین پشتیبانی نماید و سرویس‌های ارتباطات جهانی را برای ارتش آمریکا فراهم آورد. 

البته مطابق اعلام SDA این سازمان قبل از شروع به ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای خود٬ اقدام به ایجاد طرحی با نام «معماری فضایی دفاع ملی» (NDSA) خواهد کرد. بر اساس آنچه در پیش‌نویس پیشنهادی بودجه آمده است طرح مذکور یک معماری منسجم و توسعه یافته فضایی متشکل از هفت بخش مختلف از جمله حمل و نقل٬ ردیابی و پشتیبانی خواهد بود. NDSA در حقیقت قابلیت‌ها و توانایی‌های آتی وزارت دفاع ایالات متحده (U.S. Department of Defense) را ادغام و یکپارچه می‌کند. پس از تعریف این طرح، SDA شروع به توسعه و استقرار ماهواره‌ها و محموله‌ها در سیکل‌های دو ساله خواهد کرد.

SDA بودجه پنج ساله خود را به دو بخش اصلی تقسیم می‌کند؛ یک بودجه اولیه ۵۸۲ میلیون دلاری که برای انجام مطالعات و ترسیم نقشه راه و همچنین نمونه‌های اولیه حسگرها برای بخش ردیابی دفاع موشکی خواهد بود. بودجه دیگر نیز معادل ۱۰.۶ میلیارد دلار که به منظور تحقیق، توسعه، نمونه‌سازی، آزمایش و استقرار منظومه‌های ماهواره‌ای هزینه خواهد شد.

درک تورنر (Derek Tournear) مدیر وقت SDA مدتی پیش در مصاحبه‌ای گفت: «اهداف اصلی این آژانس٬ طراحی معماری، توسعه و به کارگیری بخش حمل و نقل و همچنین همکاری با آژانس دفاع موشکی (Missile Defense Agency) آمریکا برای تسریع در استقرار بخش ردیابی است که می‌تواند شکاف‌های موجود در شبکه حسگر دفاعی موشکی کنونی کشور را پر کند.» گفتنی است SDA در مارس سال جاری به عنوان یک آژانس جداگانه و به منظور کمک به وارد کردن فناوری فضایی کم‌هزینه تجاری در سامانه‌های نظامی ایجاد شد.

این پیشنهاد در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از شرکت‌های فضایی مانند اسپیس‌ایکس (SpaceX) و وان‌وب (OneWeb) نیز طرح‌های منظومه‌های ماهواره‌ای را دنبال می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد SDA اولین طرح یک منظومه بزرگ ماهواره‌ای برای اهداف نظامی باشد. این پروژه نیز مانند بسیاری دیگر از منظومه‌های ماهواره‌ای احتمالاً موجب ایجاد نگرانی‌هایی در مورد ارسال هزاران شیء دیگر به فضا خواهد شد؛ اقداماتی که خطر برخورد ماهواره‌ها را با یکدیگر بیشتر کرده و می‌تواند افزایش زباله‌های فضایی را به دنبال داشته باشد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14253
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها