مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ برای نخستین بار روی چرخ‌های خود ایستاد

مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) که توسط مهندسان سازمان ناسا (NASA) در حال ساخت و توسعه است و آخرین مراحل آماده‌سازی را برای اعزام به سیاره سرخ می‌گذراند، برای نخستین بار به صورت کامل سرهم‌بندی شد و روی چرخ‌های خود ایستاد. تکنسین‌های ناسا علاوه بر سرهم‌بندی اجزای مختلف این مریخ‌نورد، توانایی انجام مأموریت توسط مارس ۲۰۲۰ در شرایط خلاء و انجماد سیاره سرخ را نیز مورد آزمایش قرار دادند.

این کاوشگر دارای شش چرخ است که هم‌اکنون روی آن‌ها قرار گرفته است. هر کدام از این چرخ‌ها ۲۰.۷ اینچ (۵۲.۵ سانتی‌متر) قطر دارند و نسخه پیشرفته‌تر چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوری (Curiosity) به شمار می‌‌آیند. چرخ‌های جلو و عقب مارس ۲۰۲۰ دارای موتورهای مستقل هستند و از قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای برخوردارند.

این مریخ‌نورد قرار است در ژوئیه سال ۲۰۲۰ توسط فضاپیمای اطلس ۵ (Atlas V) ناسا به مریخ ارسال شود و در فوریه سال ۲۰۲۱ بر سطح سیاره سرخ فرود آید؛ مأموریتی که به منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرایندهای زمین‌شناختی سطح مریخ در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد. مارس ۲۰۲۰ قرار است در این مأموریت به ارزیابی زیست‌پذیری سیاره‌ای و امکان وجود حیات بر روی مریخ در گذشته و توان بالقوه این سیاره در این رابطه بپردازد.