1398/08/12

ناسا ربات وایپر را به منظور جست‌وجوی یخ‌آب به ماه می‌فرستد

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، قبل از اعزام انسان به ماه قصد دارد ربات نسبتاً بزرگی به نام وایپر (VIPER) را به قطب جنوب تنها قمر زمین بفرستد؛ یعنی همان جایی که مأموریت آرتمیس (Artemis) به اجرا در خواهد آمد.
ناسا ربات وایپر  را به منظور جست‌وجوی یخ‌آب به ماه می‌فرستد

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، قبل از اعزام انسان به ماه قصد دارد ربات نسبتاً بزرگی به نام وایپر (VIPER) را به قطب جنوبِ تنها قمر زمین بفرستد؛ یعنی همان جایی که مأموریت آرتمیس (Artemis) اجرا خواهد شد. آرتمیس نام مأموریت بازگشت انسان به ماه است و قرار است ناسا طی آن، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ میلادی به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام کند.

وایپر در قطب جنوب ماه به دنبال نشانه‌هایی از آب به شکل یخ یا یخ‌آب می‌گردد. در صورت مشاهدۀ یخ‌آب، این ربات اقدام به جمع‌آوری نمونه می‌کند تا در نهایت دانشمندان دریابند که آیا کرۀ ماه می‌تواند مأموریت‌های آتی ناسا را پشتیبانی نماید یا خیر؟ چرا که آب یکی از ضروریات سفرهای فضایی درازمدت و سرنشین‌دار محسوب می‌شود.

چهار ابزار علمی در ربات وایپر به کار گرفته شده که برای سنجش محیط‌های مختلف کاربرد دارند. یکی از این ابزارها دریل حفاری است که وایپر جهت جمع‌آوری نمونه از فضای زیر سطح ماه از آن استفاده خواهد کرد.

اندرو دنیلز (Daniel Andrews)، مدیر پروژۀ وایپر می‌گوید: «همان‌طور که حیات روی زمین به آب نیاز دارد، کلید اصلی سکونت روی ماه نیز آب است. از ده سال قبل که وجود یخ‌آب روی ماه تأیید شد، این سؤال به وجود آمد که آیا ماه می‌تواند منابع مورد نیاز برای زندگی فرازمینی را تأمین نماید یا خیر؟ ربات وایپر به ما کمک می‌کند تا منابع یخ‌آب را یافته و مقدار آن را تخمین بزنیم.»

ناسا در سال ۲۰۰۹ فضاپیمایی را به قطب جنوب ماه فرستاد که موفق به کشف یخ‌آب در ماه شد. مأموریت ربات وایپر یافتن موقعیت این منابع آبی و درک ماهیت آن است تا بتوان برنامه‌های آتی را با دقت بیشتری تنظیم کرد.

ربات جدید ناسا منطقه‌ای به وسعت چندین کیلومتر مربع را طی نموده و با استفاده از ابزاری به نام «سامانۀ طیف‌سنج نوترونی» (Neutron Spectrometer System) به دنبال یخ‌آب خواهد گشت. پس از حفاری و نمونه‌گیری، دو ابزار دیگر عملیات تجزیه و تحلیل نمونه را انجام داده و ترکیب شیمیایی آن را ارزیابی می‌کنند.

هنوز برنامۀ دقیقی برای ارسال ربات وایپر به ماه اعلام نشده است؛ اما ظاهراً ناسا قصد دارد این ربات را تا پایان سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب کند.

سازمان ها | NASA