1398/08/05

دورخیز اسپیس‌ایکس برای آزمایش کپسول کرو دراگون در نوامبر سال جاری

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) قصد دارد هفته آتی کپسول سرنشین‌دار کرو دراگون (Crew Dragon) را آزمایش کند. این کپسول آوریل سال جاری میلادی آزمایش شده بود ولی به دلیل نقص در سامانه‌هایش منفجر شد.
دورخیز اسپیس‌ایکس برای آزمایش کپسول کرو دراگون در نوامبر سال جاری

آزمایش مذکور شامل تست ثابت یا استاتیک کپسول قرار است در تاریخ ۲ نوامبر (۱۱ آبان) در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) واقع در ایالت فلوریدا انجام گیرد. البته لازم به توضیح است که اسپیس‌ایکس پس از انتشار این خبر با انتشار توئیتی بدون اینکه زمان دقیق پرتاب را تأیید کند ویدئویی از سامانه به روزرسانی شده نجات اضطراری (Launch Escape System) را نمایش داد.

اگر اوضاع در این آزمایش خوب پیش برود، اسپیس‌ایکس مرحله بعدی آزمایش یعنی سامانه لغو پرواز (In-flight Abort) را آزمایش خواهد کرد. این شرکت قصد دارد حداقل ۱۰ مرتبه سامانه چتر کپسول را تست کند. کپسول کرو دراگون قرار است در هر مأموریت حداکثر هفت سرنشین را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل نماید.

همزمان شرکت بوئینگ (Boeing) نیز به دنبال پرتاب آزمایشی کپسول سرنشین‌دار خود به نام استارلاینر (Starliner) به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه دسامبر است. بوئینگ و اسپیس‌ایکس در قرارداد با سازمان ناسا (NASA) و تحت برنامه کامرشال کرو (Commercial Crew) قرار است پروازهای فضایی سرنشین‌دار انجام دهند. البته نقص در کپسول‌های هر دو شرکت سبب تأخیرهای پی در پی در پرتاب‌های سرنشین‌دار شده است.

فناوری‌های نوین | فضانوردی و سرنشین‌دار |