تلسکوپ فضایی تس مأمور یافتن حیات فرازمینی شد

0 917

سرمایه‌گذاری ۱۰۰میلیون دلاری ایالات متحده برای یافتن فرازمینی‌ها آغاز شده است؛ در همین راستا تلسکوپ فضایی تِس (TESS) متعلق به ناسا (NASA) با گسترش دامنۀ جست‌وجو، مأمور یافتن حیات فرازمینی شد.

محققان پروژۀ استراق سمع از فرازمینی‌ها (Breakthrough Listen به اختصار BL) که با حمایت استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) فقید و یوری میلنر (Yuri Milner) از سال ۲۰۱۵ شکل گرفته است اعلام کردند دانشمندان مأموریت ماهوارۀ تس آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند و در کنار هم در حال کار روی این پروژه و جست‌وجوی زندگی هوشمندانۀ فرازمینی هستند.


این کار با نظارت بر ستارگان غوطه‌ور در نور انجام می‌شود که ممکن است نشانگر سیارات یا اجرام دیگری باشد که از جلوی آن‌ها عبور می‌کند. در حالت ایده‌آل، برخی از این کشف‌ها به کشف دنیاهای قابل سکونت منجر خواهند شد که می‌توانند میزبان نوعی از حیات در خود باشند و تعداد کمی از آن‌ها شبیه زمین خودمان هستند.


در حقیقت پروژۀ BL با استفاده از رصدخانه‌های برتر جهان برای شناسایی سیگنال‌های رادیویی متصاعد شده از ۱۰۰هزار ستارۀ نزدیک ما که می‌توانند نشانی از حیات هوشمند داشته باشند، به کمک تس می‌آید. به عبارت دیگر، این دو پروژه در این زمینه دارای اهداف مشترکی هستند.

طی این همکاری، ۱۰۰۰ مورد جدید به فهرست اهداف پروژۀ BL که قبلاً توسط تس شناسایی شده، اضافه گردیده است. این دو پروژه همچنین برای بهره‌گیری از مهارت تس در هم‌ترازی سیارات به منظور تصحیح استراتژی‌های جست‌وجوی BL تلاش خواهند کرد و BL داده‌های تس را برای تجزیه و تحلیل نورهای عجیب‌وغریب و نامنظم به کار خواهد بست.


وقتی سیاره‌ای از مقابل یک ستاره دوردست عبور می‌کند، موجب توقف موقت تابش یا کم‌نور شدن تابش آن ستاره می‌شود. امروزه این روش موسوم به «گذر» به عنوان روش اصلی کشف سیاره‌های فراخورشیدی محسوب می‌شود.


رهبر تیم علمی BL می‌گوید: «مشاهدات نشان می‌دهد که ذرات گرد و غبار در مدار اطراف ستاره نیز می‌توانند عامل کاهش نور باشند، اما مطالعات روی ناهنجاری‌هایی از این دست، باعث افزایش دانش ما دربارۀ اخترفیزیک و همچنین ایجاد یک شبکه وسیع‌ اطلاعاتی می‌شود.»


محققان همچنین روی داده‌های به دست آمده از امکانات پروژه BL مانند تلسکوپ گرین بانک (Green Bank) و تلسکوپ پارکس (Parkes) به همراه سایر رصدخانه‌ها در سراسر جهان کار می‌کنند. به اعتقاد محققان، آغاز قدرتمندترین جست‌وجوی جهانی برای یافتن حیات بیگانه در جهان با شراکت تیم‌های تحقیقاتی BL و تس هیجان‌انگیز است. 

ماهوارۀ «نقشه‌بردار فراخورشیدی‌ گذران» که به اختصار تِس نامیده می‌شود ۱۹ آوریل سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. هدف تس جست‌وجوی سیاره‌های فراخورشیدیِ بیشتر و در فضایی معادل ۴۰۰ برابر پوشش مأموریت کپلر با استفاده از روش «گذر» است که در کهکشان‌های دیگر به‌ ویژه در مدار ستاره‌های پر نور اطراف خودشان در فاصله‌ای که امکان حیات در آن وجود داشته باشد، قرار دارند.


در مقایسه با بیش از ۴۰۰۰ سیارۀ فراخورشیدی که تاکنون پیدا شده است، انتظار می‌رود که این فضاپیما موفق به پیداکردن بیش از ۲۰ هزار سیاره دیگر شود.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14233
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها