1398/08/04

فضا می‌تواند نقش پررنگ‌تری در اینترنت اشیا بازی کند

در حال حاضر کم‌تر از یک درصد بازار تبادل داده مرتبط با اینترنت اشیا در اختیار ماهواره‌هاست. کارشناسان صنعت فضایی عقیده دارند این بازار قابلیت آن را دارد که بیش از دو برابر توسعه یابد و با رعایت الزاماتی سهم ماهواره‌ها در بازار اینترنت اشیا به دو درصد برسد. جاستین کادمن (Justin Cadman) از شرکت آمریکایی...
فضا می‌تواند نقش پررنگ‌تری در اینترنت اشیا بازی کند

در حال حاضر کم‌تر از یک درصد بازار تبادل داده مرتبط با اینترنت اشیا در اختیار ماهواره‌هاست. کارشناسان صنعت فضایی عقیده دارند این بازار قابلیت آن را دارد که بیش از دو برابر توسعه یابد و با رعایت الزاماتی سهم ماهواره‌ها در بازار اینترنت اشیا به دو درصد برسد.

جاستین کادمن (Justin Cadman) از شرکت آمریکایی کوالیتی آنالیکتیکس (Quality Analytics به معنی تحلیل کیفیت) در فلوریدا عقیده دارد برای رسیدن به سهم دو درصدی، شرکت‌های ماهواره‌ای باید الزاماتی را رعایت کنند. شرکت کوالیتی آنالیکتیکس در زمینه پژوهش و مشاوره فعالیت می‌کند و در حوزه ماهواره و صنعت فضایی تمرکز کرده است. کادمن این موضوع را در همایش نوآوری‌های ماهواره‌ای ۲۰۱۹ (Satellite Innovation 2019) مطرح کرده است. به عقیده کادمن شرکت‌های فعال در یازار اینترنت اشیای ماهواره‌ای باید به جای پایانه‌های گران‌قیمت و بزرگی که توان بسیار بالایی نیز مصرف می‌کنند به سمت پایانه‌های ارزان‌قیمت‌تر بروند و همچنین هزینه خدمات را کاهش دهند.

به گفته کادمن موضوع باند فرکانسی و انتخاب دقیق آن  نیز برای اینترنت اشیای ماهواره‌ای بسیار مهم است چراکه روی اندازه پایانه‌ها و انتقال داده‌ها تأثیر می‌گذارد. بیش‌تر شرکت‌های فعال در این زمینه برای کاربردهای باند باریک از باند ال (L-band)  استفاده می‌کنند اما شرکت‌هایی که به تازگی  می‌خواهند وارد این عرصه شوند انتخاب‌های متنوعی دارند. به گفته کادمن به عنوان مثال باند اس (S-band) برای اینترنت اشیای ماهواره‌ای بسیار مناسب است زیرا قابلیت استفاده از تراشه‌های طراحی‌شده برای اینترنت اشیای سلولی را دارد. به گفته کادمن شرکت‌هایی که می‌خواهند در زمینه اینترنت اشیای ماهواره‌ای وارد شوند باید راهبرد باند فرکانسی خود را تعریف کنند در غیر این صورت پیش‌بینی آینده آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

موضوع دیگری که کادمن روی آن تأکید دارد، اهمیت انتخاب بازار هدف مشخص است. به گفته او امکان خدمات‌دهی به همه کاربردهای مختلف اینترنت اشیا وجود ندارد و شرکت‌های ماهواره‌ای باید راهبرد ورود به عرصه بازار و مشتری‌های هدف را انتخاب کنند.

در حال حاضر شرکت‌های ایریدیوم کامیونیکیشنز (Iridium Communications) گلوبال استار (Globalstar)، اوربکام (Orbcomm) و اینمارست (Inmarsat) در زمینه اینترنت اشیای ماهواره‌ای فعالیت می‌کنند. شرکت کوالیتی آنالیتیکس چندین شرکت دیگر را که برای ورود به بازار اینترنت اشیای ماهواره‌ای هستند را زیر نظر دارد.


منبع: Spacenews

مخابرات ماهواره‌ای | راهبرد |

نظر شما
اخبار مرتبط

همکاری سازمان فضایی اروپا با شرکت‌های فعال و نوآور در زمینه شبکه‌های نسل پنجم

1398/07/16
سازمان فضایی اروپا (ESA) با شرکت‌های علاقه‌مند به توسعه و استفاده از شبکه‌های نسل پنجم ارتباطات سیار (5G) مبتنی بر فضا برای ارائه خدمات قابل‌دسترس در همه نقاط همکاری می‌کند. این سازمان در...

اینترنت اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۰ تجاری می‌شود

1398/08/01
گوین شاتول (Gwynne Shotwell) مدیر اجرایی شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) می‌گوید این شرکت قصد دارد با انجام حداقل ۶ الی ۸ پرتاب دسته‌جمعی ماهواره‌های منظومه مخابراتی استارلینک (Starlink) طی ماه‌های...

پربازدیدکننده ترین خبر

یک سیارک خطرناک به بزرگی دو برابر برج ایفل از کنار زمین عبور خواهد کرد

ناسا اعلام کرد یک سیارک خطرناک که بزرگی آن به دو برابر برج ایفل می‌رسد، در حال نزدیک شدن به زمین است و با سرعت زیادی از کنار سیاره زمین عبور خواهد کرد.