انرژی گرفتن از فضای خالی کلید تولید ضدجاذبه

قانون بقای انرژی یکی از قوانین مهم در فیزیک است که می‌گوید انرژی از هیچ تولید نمی‌شود بلکه فقط می‌تواند از جسمی به جسم دیگر یا از جایی به جای دیگر منتقل شود. این یعنی مقدار انرژی همیشه مثبت است و نمی‌تواند منفی شود. اما اصل عدم قطعیت در فیزیک کوانتومی این اجازه را می‌دهد که برای مدت زمان محدود و در فاصله‌ای محدود بتوان از هیچ یا خلأ انرژی دریافت کرد. وقتی از خلأ انرژی بگیریم گویا مقدار انرژی منفی شده است. برای مدت‌ها مقدار حداکثر انرژی‌ای که می‌شود از خلأ قرض گرفت مورد پرسش بوده است. این موضوع فقط برای نظریه‌های کوانتومی خاصی بررسی شده بود. برای نظریه‌هایی که پیش‌تر بررسی شده بودند مقدار انرژی که می‌توان از خلأ گرفت بسیار کم است و پس از گذشت زمان محدودی دوباره باید برگردانده شود به طوری که قانون بقای انرژی نقض نمی‌شود. اما آیا این موضوع یک خاصیت بنیادین جهان بوده و در همه نظریه‌های کوانتومی برقرار است یا شاید در نظریه‌های خاصی که ممکن است بر جهان حاکم باشند نقض شود؟

گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی وین (TU Wien) در اتریش، دانشگاه آزاد بروکسل (Universite libre de Bruxelles به‌اختصار ULB) در بلژیک و موسسه هندی فناوری کانپور (IIT Kanpur) در هند به این پرسش پاسخ داده‌اند. آنان نظریه‌های مختلف کوانتومی را از نظر امکان گرفتن انرژی از خلأ بررسی کرده‌اند. بررسی این پژوهشگران نشان داده است که محدود بودن حداکثر انرژی ممکن گرفته‌شده از خلأ یک خاصیت بنیادین فیزیک است؛ یعنی در همه نظریه‌های کوانتومی مقدار بسیار محدودی از انرژی را می‌توان از خلأ گرفت و این انرژی پس از مدت کوتاهی باید بازگردانده شود. می‌توان این موضوع را به وام گرفتن از بانک تشبیه کرد. مقدار وامی که امکان دارد از بانک بگیرید محدود است و باید آن را در مدت مشخصی تسویه کنید.

یکی از دلایلی که انرژی گرفتن از خلأ جهت جذاب بوده ارتباط مستقیمی است که با جاذبه منفی دارد. نظریه نسبیت عام انیشتین رابطه بین انرژی و ماده را با فرمول مشهور E=mC^2 بیان می‌کند. این یعنی هر مقدار انرژی معادل مقداری ماده است که ضریب تناسب برابر سرعت نور به توان دو است. حالا اگر بتوان از خلأ انرژی گرفت یعنی توانسته‌ایم انرژی منفی به دست بیاوریم. بنابراین مطابق رابطه هم ارزی جرم و انرژی، این معادل ایجاد جرم منفی و یا همان ایجاد نیروی جاذبه منفی است. درواقع جرم منفی به جای جذب اجرام دیگر به سمت خود، آن‌ها را دفع می‌کند. با بررسی‌های انجام‌گرفته مشخص شده است که مقدار انرژی منفی که می‌تواند تولید شود صرف نظر از این که چه نظریه کوانتومی درست باشد بسیار محدود است و این انرژی منفی فقط در محدوده مکانی و زمانی بسیار کوتاهی امکان‌پذیر است.