سیارکی با ابعاد برج خلیفه از مجاورت زمین عبور می‌کند

طبق اعلام مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین سازمان ناسا (CNEOS)، سیارکی که ابعاد آن تقریباً با برج خلیفه دبی برابری می‌کند از مجاورت زمین عبور خواهد کرد. این سیارک بزرگ فضایی که 162082 یا 1998HL1 نام دارد، روز جمعه ۲۵ اکتبر (۳ آبان) ساعت ۱:۲۱ بعد از ظهر به وقت ایالت‌های شرقی آمریکا با سرعت بالغ بر ۴ هزار کیلومتر بر ساعت (برابر با سرعت شلیک گلوله از تفنگ) از فاصله تقریباً ۶ میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند که این رقم تقریباً ۱۶ برابر فاصله زمین از ماه است.

1998HL1 جرم آسمانی کوچکی نیست و طبق برآوردهای صورت گرفته قطر آن بین ۴۳۹ تا ۹۸۹ متر خواهد بود. اگر قطر آن برابر با حداکثر میزان تخمین زده شده باشد آنگاه این صخره فضایی بلندتر از برج خلیفه در امارات متحده عربی است که با ارتفاع ۸۲۲ متری خود بلندترین آسمان‌خراش دنیا لقب گرفته است.

گرچه محققان سازمان ناسا (NASA) سیارک مذکور را در زمره اجرام آسمانی بالقوه خطرناک دسته‌بندی کرده‌اند، اما مسیر آن هیچ تداخلی با محور حرکتی زمین نخواهد داشت. این صخره فضایی همچنین در گروه اجرام آسمانی نزدیک زمین جای می‌گیرد؛ منظور کلیه سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی است که به واسطه جاذبه گرانشی سیاره‌های نزدیک به خود وارد مدار آن‌ها می‌شوند و در نتیجه در فاصله اندکی از زمین قرار می‌گیرند.

گرچه همانطور که گفته شد احتمال برخورد این جرم آسمانی به زمین وجود ندارد اما در صورت وقوع چنین اتفاقی انتظار می‌رود که شاهد بروز تغییرات اقلیمی شدید و خسارات جبران‌ناپذیری در زمین باشیم. با در نظر داشتن همین مساله CNEOS به همراه دفتر هماهنگ‌سازی دفاع سیاره‌ای ناسا (PDCO) به صورت پیوسته رفتار اجرام آسمانی را زیر نظر دارند. PDCO نیز با دیگر سازمان‌های دولتی آمریکا همکاری می‌کند تا برنامه عملیاتی و راهبرد آمادگی ملی در برابر اجرام آسمانی نزدیک زمین را تدوین و آماده نمایند.