مقام فضایی روس: آمریکا اجازه اعزام فضانورد ایرانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی را نمی‌دهد

0 903

ایوان موئیسیف (Ivan Moiseev) رئیس مؤسسه سیاست فضایی روسیه (Russian Institute for Space Policy) در خصوص اعزام فضانورد ایرانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط سفینه سایوز (Soyuz) معتقد است که آمریکا اجازه نمی‌دهد چنین اتفاقی بیفتد.

موئیسیف در این باره می‌گوید: «به نظر من مشکلاتی برای انجام این کار وجود دارد. اگر ما می‌خواستیم بدون وابستگی به آمریکا و طی پروازی مستقل، فضانوردی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستیم، این امر امکان‌پذیر بود. اگرچه باز هم ممکن است مشکلاتی در ارتباط با توافق مربوط به عدم توسعه فناوری‌های موشکی وجود داشته باشد.»

وی ادامه می‌دهد: «در مجموع آنچه مشخص است اعزام فضانورد با سایوز در صورتی که توقفی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در کار نباشد، جایی برای شکایت ندارد. اما چنین پروازی برای ایرانی‌ها بسیار گران تمام می‌شود؛ چرا که طرف آمریکایی در خصوص صدور اجازه چنین پروازی هشدار داده است و دونالد ترامپ (Donald Trump) اجازه این کار را نخواهد داد.»

گفتنی است مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران، به تازگی از برنامه‌ریزی برای اعزام فضانورد محقق به ایستگاه فضایی بین‌المللی با همکاری کشور روسیه خبر داده است. وی در این خصوص گفت: «در صورت اجرایی شدن این پروژه، فضانورد ایرانی احتمالاً با سایوز به ایستگاه فضایی اعزام می‌شود.» البته رئیس سازمان فضایی ایران توافقات برای همکاری ایران و روسیه در این پروژه را منوط به طرح آن از سوی رؤسای جمهور دو کشور دانست.

منبع اسپوتنیک
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14211
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها