کاوشگر اینسایت موفق به انجام عملیات حفاری در مریخ شد

0 625

طبق علام آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، کاوشگر اینسایت (Insight) سرانجام موفق به حفر مریخ شده است. این کاوشگر قرار بود چاله‌ای را به منظور اندازه‌گیری گرمای فرّار از فضای داخلی مریخ حفر نماید اما از زمان شروع این مأموریت در ماه فوریه پیشرفت چندانی در این زمینه نداشته است.

سرانجام این پیشرفت حاصل شده و آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده کاوشگر مذکور که با نام مستعار موش کور (mole) شناخته می‌شود به کمک یک روش جدید در حال حفر مریخ است. تاکنون یک خاک سفت غیرعادی مانع از انجام عملیات حفاری توسط بازوی رباتیک اینسایت شده بود، اما تیم عملیات دریافتند که این کاوشگر می‌تواند با وارد کردن یک فشار به این بازوی رباتیک، اصطکاک لازم جهت انجام این مأموریت را ایجاد نماید.

البته این عملیات به آرامی در حال انجام است و از ۸ اکتبر تاکنون تقریباً ۲ سانتی‌متر حفاری شده است که این میزان می‌تواند به ۴.۸ متر برسد.

اینسایت یک کاوشگر رباتیک سطح‌نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار نقشه درونی سیاره سرخ را تهیه کند. این کاوشگر در تاریخ ۵ می سال ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. 

اینسایت سرواژه عبارتی به‌ معنی «اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات سنجش لرزه‌ای و انتقال حرارت» (The Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) است و سازنده آن شرکت لاکهید مارتین اسپیس سیستمز (Lockheed Martin Space Systems) می‌باشد که یکی از چهار زیرمجموعه اصلی شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14204
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها