موفقیت دانشمندان در کاشت و برداشت نمونه‌هایی از سبزیجات روی خاک ماه و مریخ

دانشمندان هلندی موفق شدند نمونه‌هایی از سبزیجات را با موفقیت روی خاک ماه و مریخ بکارند و برداشت کنند. گروهی از دانشمندان دانشگاه واخنینگن (WUR) هلند در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که می‌توان ۹ سبزی متفاوت از جمله کینوآ، تربچه و گوجه‌فرنگی را در خاک مریخ و ماه پرورش داد.

خاک ماه بسیار کمیاب است و هیچ نمونه‌ای هم از خاک مریخ در زمین وجود ندارد. به همین دلیل، دانشمندان از خاک‌های شبیه‌سازی شده سازمان ناسا (NASA) که خصوصیاتی شبیه به سنگ‌پوشه‌های (Regolith) ماه و مریخ را دارند، استفاده نمودند و سپس نحوه رشد محصولات کشاورزی در خاک معمولی و سنگ‌پوشه را مقایسه کردند. سنگ‌پوشه، لایه‌ای از سنگ یا پوششی از واریزه‌های سنگی است که روی سنگ بستر را می‌پوشاند.

آن‌ها سنگ‌پوشه ماه و مریخ را با برخی مواد آلی ترکیب کردند و توانستند میوه و دانه برخی از این محصولات را برداشت نمایند. به گفته پژوهشگران، برخی از دانه‌ها و میوه‌ها را می‌توان برای پرورش نسل جدیدی از محصولات کشاورزی، مورد استفاده قرار داد. دانشمندان در این آزمایش تلاش کردند تا ۱۰ نوع محصول گوناگون را در خاک شبیه‌سازی شده ماه و مریخ پرورش دهند.

در مقاله این پژوهش آمده است که اگر انسان‌ها قصد دارند پایگاهی روی ماه یا مریخ تأسیس کنند، باید بتوانند محصولات مورد نیاز خود را نیز در آن‌ها پرورش دهند. هدف اصلی این پژوهش، کشت و برداشت محصولات کشاورزی روی سنگ‌پوشه شبیه‌سازی شده ماه و مریخ است.

این گروه پژوهشی در بررسی خود، ۱۰ محصول کشاورزی از جمله شاهی، گوجه‌فرنگی، تربچه، چاودار، کینوآ، اسفناج، تره، نخودفرنگی و تره‌فرنگی را آزمایش کردند. تنها محصولی که نتیجه خوبی در این آزمایش نداشت، اسفناج بود.

دانشمندان در مقاله خود نوشتند: «نمونه‌های شبیه‌سازی شده سنگ‌پوشه، به سنگ‌پوشه مریخ شباهت دارند. ما کنجکاو هستیم که آیا می‌توانیم دانه‌های برداشت شده را دوباره بکاریم تا محصولات جدیدی به دست بیاوریم یا خیر. این کار در صورت موفقیت‌آمیز بودن می‌تواند به ارسال دانه‌ها به فضا ختم شود.»