درخواست بودجه سازمان فضایی اروپا از کشورهای عضو

0 570

سازمان فضایی اروپا (ESA) از ۲۲ کشور عضو، مبلغ ۱۲.۵ میلیارد یورو برابر با ۱۳.۹ میلیارد دلار بودجه برای سه سال آینده درخواست خواهد کرد. جان وئرنر (Jan Woerner) رییس این سازمان در روز ۱۷ اکتبر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این درخواست در جلسه بعدی شورای مدیریتی سازمان فضایی اروپا در روزهای ۲۷ و ۲۸ نوامبر ارائه می‌شود. در نشست ماه نوامبر اعضای ESA در مورد فعالیت و بودجه‌های آینده تصمیم می‌گیرند. اگر طرح بودجه جدید نهایی شود، نسبت به بودجه سه‌ساله تصویب شده در سال ۲۰۱۶، افزایشی تقریبا ۲ میلیارد دلاری وجود خواهد داشت.

درخواست بودجه سازمان فضایی اروپا حول ۴ محور شامل برنامه‌های ضروری و اختیاری می‌باشد. موارد ضروری از برنامه‌های علمی و اکتشافی، کاربردها و افزایش دسترسی به فضا تشکیل می‌شود که حدودا یک سوم بودجه درخواستی را به خود اختصاص داده‌اند و در این میان سهم امنیت فضایی ۷ درصد است.

علوم و اکتشافات تعهدات فعلی از جمله ایستگاه فضایی بین‌المللی را پوشش می‌دهند اما ممکن است شامل پروژه‌های جدید مرتبط با ماه و مریخ نیز باشند. سازمان فضایی اروپا هم در پروژه‌های اکتشافی اختصاصی و هم در همکاری‌های بین‌المللی از جمله برنامه لونار گیت‌وی (Lunar Gateway) ناسا و بازگشت نمونه از مریخ شرکت خواهد داشت.

سازمان فضایی اروپا اکنون مذاکرات فشرده‌ای با ایرباس برای تحویل یک ماژول سرویس به به ناسا برای کپسول سرنشین‌دار اوریون (Orion) دارد و ساخت ۶ ماژول سرویس دیگر در مرحله مذاکره است. وئرنر همچنین با اشاره به همکاری‌های دو سازمان در پروژه گیت‌وی گفت در آینده ممکن است که یک فضانورد اروپایی بر سطح ماه پای بگذارد.

در بخش حمل و نقل فضایی ESA قصد دارد حامل‌های فضایی آریان ۶ (Ariane 6) و وگا سی (Vega C) را تکمیل و به بازار تجاری وارد کند. وئرنر در این باره می‌گوید: «ماهواره‌برهای دیگر در سرتاسر جهان نیز از حمایت دولتی به طرق مختلف برخوردار می‌شوند؛ از حمایت مالی گرفته تا کمک‌های فنی.» این سازمان به دنبال دستیابی به بازگشت‌پذیری و توسعه ماهواره‌برهای کوچک نیز می‌باشد.

انتظار می‌رود که اسپانیا با وجود برگزاری قریب به وقوع انتخابات در این کشور، حمایت مالی خود را از سازمان فضایی اروپا افزایش دهد. اسپانیا اکنون در رده پنجم بیشترین حمایت‌های مالی از ESA قرار دارد. وئرنر با اشاره به اینکه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشکل بزرگی در بودجه این سازمان ایجاد نمی‌کند، از شرایط سیاسی نامشخص در بلژیک ابراز نگرانی کرد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14195
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها