1398/07/28

توافق ناسا و بوئینگ برای ساخت ۱۰ مرحله اصلی حامل فضایی SLS

ساخت ۱۰ مرحله اصلی حامل فضایی سیستم پرتاب فضایی (SLS) متعلق به سازمان ناسا (NASA) طی قراردادی بر عهده شرکت بوئینگ (Boeing) قرار گرفت. این توافقنامه همچنین شامل ایجاد حداکثر هشت مرحله فوقانی اکتشاف (Exploration Upper Stages) برای سه مأموریت آرتمیس (Artemis) می‌شود.
توافق ناسا و بوئینگ برای ساخت ۱۰ مرحله اصلی حامل فضایی SLS

بوئینگ پیمانکار اصلی برای ساخت مرحله اصلی، اویونیک و مراحل فوقانی (Upper Stages) حامل فضایی SLS ناسا است. اصطلاح اویونیک یا الکترونیک هوانوردی (Avionics) ترکیبی از دو کلمه Aviation و Electronics است و معمولاً اشاره به تجهیزات الکترونیکی هواپیما، ماهواره و فضاپیما مانند نمایشگرها، کامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده-گیرنده‌های آن‌ها دارد.

اولین مرحله از مرحله اصلی توسط بوئینگ در کارخانه مونتاژ میشو (Michoud Assembly Facility) ناسا در شهر نیواورلئان همراه با مرحله اصلی دوم ساخته و آزمایش شده است. هنگامی که SLS به بهره‌برداری برسد می‌تواند فضاپیمای سرنشین‌دار ۲۷ تنی اوریون (Orion) را به مدار انتقال دهد و همچنین قادر است فضاپیماهایی با وزن ۱۳۰ تن را در مدار نزدیک زمین قرار دهد. طول این مرحله هسته‌ای ۶۴.۶ متر و قطر آن ۸.۴ متر است و شامل چهار موتور RS-25 با سوخت مایع است که هیدروژن مایع و اکسیژن مایع را می سوزانند و ۲.۲ میلیون پوند نیروی رانش را برای کل توان خروجی تولید می‌کنند.

جان شانون (John Shannon) معاون بوئینگ و مدیر برنامه SLS می‌گوید: «بوئینگ فناوری‌های ساخت پیشرفته‌ای را برای طراحی، آزمایش و تولید مراحل اصلی به کار گرفته است که باعث می‌شود ایجاد مرحله اصلی و توسعه مرحله بالاتر، سریع‌تر، کارآمدتر و ایمن‌تر گردد.»

از زمان نخستین فرود انسان بر روی ماه توسط مأموریت آپولو ۱۱ (Apollo 11) در سال ۱۹۶۹ تاکنون بشر نتوانسته بر روی تنها قمر زمین قدم بگذارد اما با ساخت این فضاپیما، ایالات متحده بار دیگر خواهد توانست این کار را انجام دهد چرا که توسط این حامل فضایی پرقدرت می‌تواند اوریون را به سمت ماه بفرستد.

این طور که مشخص است برنامه آژانس فضایی آمریکا برای بازگشت به ماه موسوم به آرتمیس در حال پیشرفت است و این سازمان نیز اکنون آزمایش‌هایی را برای مشاهده نحوه عملکرد موتورهای اوریون در سفر بدون سرنشین به ماه انجام داده است. تحت شرایط ایده آل حامل فضایی SLS ناسا که فضانوردان و تجهیزات آن‌ها را حمل می‌کند، اوریون را در مدار اطراف ماه قرار می‌دهد.

سازمان ها | NASA | Boeing | Michoud Assembly Facility