دو فضانورد زن ناسا نخستین راهپیمایی فضایی تمام زنانه را انجام دادند+فیلم

0 1,355

دو فضانورد زن سازمان ناسا (NASA) نخستین راهپیمایی فضایی تمام زنانه تاریخ را انجام دادند. کریستینا کخ (Christina Koch) و جسیکا میر (Jessica Meir) روز جمعه ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) به منظور تعویض یکی از باتری‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی از این ایستگاه خارج شدند.

آن‌ها ضمن انجام این راهپیمایی فضایی تاریخی که از ساعت ۷:۳۸ به وقت منطقه زمانی شرقی (ET) آغاز شد و به مدت ۷ ساعت و ۱۷ دقیقه به طول انجامید، تماسی کوتاه با دونالد ترامپ (Donald Trump) رئیس جمهور آمریکا نیز برقرار کردند.

ترامپ در این تماس به فضانوردان گفت: «کاری که شما انجام می‌دهید شگفت‌انگیز و باورنکردنی است. من از صحبت کردن با دو فضانورد شجاع آمریکایی که در حال تاریخ‌سازی هستند هیجان‌زده‌ام. شما انسان‌های فوق‌العاده‌ای هستید.» 

 البته ترامپ در این مکالمه به اشتباه این فضانوردان را به عنوان نخستین فضانوردان زنی برشمرد که خارج از ایستگاه فضایی به انجام مأموریت مشغول هستند که جسیکا میر در پاسخ روشن ساخت که این نخستین راهپیمایی فضایی تمام زنانه است و پیش از این دیگر فضانوردان زن نیز به انجام چنین کاری اقدام کرده‌اند. جسیکا گفت:«ما فقط کار خود را انجام می‌دهیم، ما شش سال است که آموزش می‌بینیم. در عین حال، می‌دانیم که این یک دستاورد تاریخی است و ما می‌خواهیم قدردان ارزش کار زنانی باشیم که پیش از ما به اینجا آمده‌اند.»

اولین راهپیمایی فضایی تمام زنانه قرار بود روز ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) انجام گیرد که به دلیل از کار افتادن یکی از باتری‌های ایستگاه فضایی که هفته پیش اتفاق افتاد، زودتر از موعد مقرر انجام گرفت.

کریستینا کخ در ماه مارس سال جاری قصد داشت راهپیمایی فضایی را به همراه فضانورد زن دیگری به نام آن مک‌کلین (Anne McClain) که اکنون به زمین بازگشته است، انجام دهد. در آن زمان ناسا این راهپیمایی را به دلیل محدود بودن سایز لباس‌های فضانوردی در ایستگاه فضایی بین‌المللی لغو کرد.

در این مأموریت کریستینا کخ برای چهارمین بار و جسیکا میر برای اولین بار به راهپیمایی فضایی پرداختند. میر پانزدهمین زن آمریکایی محسوب می‌شود که اقدام به راهپیمایی فضایی کرده است. نخستین فضانورد زن که اقدام به راهپیمایی فضایی کرد، اسوتلانا ساویتسکایا (Svetlana Savitskaya) فضانورد اهل روسیه بود. وی در تاریخ ۲۵ ژوئیه ۱۹۸۴ (۳ مرداد ۱۳۶۳) از ایستگاه فضایی سالیوت-۷ (Salyut) خارج شد و راهپیمایی او در مدار زمین به مدت ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه به طول انجامید.

گفتنی است راهپیمایی فضایی به عملیات خروج فضانورد از فضاپیما گفته می‌شود. این اصطلاح نه تنها برای فضانوردانی که در مدار زمین از فضاپیما خارج می‌شوند، بلکه برای فضانوردانی که بر روی ماه راهپیمایی کردند نیز به کار می‌رود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14187
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها