یخ‌های کشف شده در کره ماه عمر ۳ میلیارد ساله دارند

0 435

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مأموریت‌های انسانی به کره ماه را با مشکل مواجه می‌کند، حمل آب کافی برای توقف‌های طولانی روی تنها قمر کره زمین است؛ اما کشفیات اخیر شاید کمک بزرگی به این موضوع کرده باشند. گزارش‌هایی که توسط دانشگاه براون (Brown University) آمریکا منتشر شده، شواهد حضور یخ‌ها روی ماه را تأیید می‌کند و قدمت آن‌ها را نیز در حدود چند میلیارد سال تخمین می‌زند.

یخ‌هایی که در اطراف قطب‌های ماه کشف شده بودند، دارای عمری معادل ۳.۱ میلیارد سال هستند؛ با این حال یخ‌هایی نیز با عمر کمتر در تنها قمر زمین وجود دارند. محققین به کمک مدارگرد شناسایی ماه (LRO) دهانه‌های اطراف قطب جنوب کره ماه را که شواهد وجود یخ در آن وجود داشت مورد بررسی قرار داده و با تحلیل کناره‌های این دهانه‌‌ها توانستند عمر یخ‌های موجود در آن‌ها را تخمین بزنند؛ بر اساس نتایج این تخمین‌ها، عمر یخ‌ها از ۳.۱ میلیارد سال بیشتر نخواهد بود.

شواهد دیگری که به کمک آن می‌توان عمر این یخ‌ها را تخمین زد، مربوط به الگوی نهشته‌هاست که در کف این دهانه‌ها وجود دارند و بسیار منقطع شده‌اند. بر اساس بررسی‌های محققین، دلیل آن می‌تواند برخورد شهاب‌سنگ‌ها با مسیر حرکت یخ‌ها باشد. محققین به این داده‌ها و شواهد بسنده نکرده و روی کناره‌های این دهانه‌ها تحقیقات بیشتری نیز انجام دادند. لازم به توضیح است نهشته به هرنوع ماد موجود در زمین سست یا سخت که براثر فرایند یا عاملی طبیعی انباشته شده باشد اطلاق می‌گردد.

نتایج تحقیقات بیشتر محققین را می‌توان در عمق یخ‌ها یافت؛ بر اساس این تحقیقات، یخ‌ها در طول زمان از اعماق ماه تشکیل می‌شوند و سپس به سمت سطح این کره می‌آیند. به عبارت ساده‌تر، اگر در سطح ماه یخ یافت شود مطمئنا در زیر آن نیز یخ خواهد بود.

خانم اریل دویچ (Ariel Deutsch) مسئول این تحقیقات در دانشگاه براون می‌گوید: «بررسی‌های بیشتر ما در کناره‌های این دهانه‌ها وجود یخ‌های قدیمی و همچنین یخ‌هایی با گوشه‌های تیزتر را که عمر کم‌تری دارند تأیید می‌کند. این اتفاق کمی غافلگیر کننده بوده و دستاوردی است که پیش از این کسی موفق به کشف آن نشده بود.»

همچنین یکی دیگر از اعضای این گروه اظهار می‌کند: «زمانی که ما به فرستادن انسان برای مدت طولانی به کره ماه فکر می‌کنیم، باید از وجود ذخایر مورد نیاز در آنجا مطمئن شویم. در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا این ذخایر وجود دارند یا خیر و چنین تحقیقاتی به ما در یافتن پاسخ این قبیل سؤالات کمک می‌کند.»

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14184
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها