رونمایی از لباس‌های جدید ناسا و ویرجین گلکتیک

0 767

نسل بعد لباس فضانوردی سازمان ناسا (NASA) موسوم به xEMU، بر اساس لباس فضانوردی سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی اما با انعطاف‌پذیری بالا و در سایزهای مختلف ساخته شده است.

ناسا به تازگی ضمن رونمایی از لباس فضانوردی جدید، انعطاف‌پذیری آن را نمایش داد و به قابلیت چرخش و خم شدن آن در قسمت کمر اشاره کرد که در لباس‌های نسل قبلی دیده نشده است. کفش‌های لباس فضانوردی جدید نیز انعطاف‌پذیر بوده و به فضانورد اجازه می‌دهد تا به راحتی بر سطح ماه قدم بردارد.

یکی از چالش‌های ناسا با لباس‌های فضانوردی فعلی این است که فقط در سایزهای محدودی موجود بوده و هر فضانوردی نمی‌تواند آن‌ها را بپوشد. لباس فضانوردی xEMU به خاطر تولید اجزای آن در ابعاد مختلف و همچنین قابلیت تنظیم شدن در قسمت شانه، توسط طیف وسیعی از فضانوردان با سایزهای متفاوت قابل پوشیدن است.

غبار سطح ماه در زمان فرود فضاپیما روی سطح آن به اطراف پخش شده و وارد تجهیزات و لباس فضانوردی فعلی می‌شود. این موضوع یکی از چالش‌های ناسا در مأموریت آپولو بود که با لباس فضانوردی xEMU حل شده است. در لباس جدید هیچ زیپ یا کابلی به کار نرفته و اجزای اصلی آن به خوبی درزگیری شده است.

لباس فضانوردی نسل بعد ناسا مقاومت بالایی در دماهای بسیار بالا داشته و فضانورد می‌تواند به کمک آن مأموریت خود را در دمای ۱۵۶- درجه تا ۱۲۱ درجه سانتی‌گراد انجام دهد.


نمونه اولیه لباس فضانوردی xEMU ظاهر زیبایی دارد ولی هنوز مدت زمان زیادی تا آماده شدن آن برای مأموریت باقی مانده است. ناسا قرار است سال ۲۰۲۱ یک بازبینی دیگر در این لباس کرده و سپس آن را در زمینه‌های مختلف از جمله اتاق خلاء برای شبیه‌سازی سطح ماه آزمایش کند. این سازمان برای بازگشت به ماه در سال ۲۰۲۴ دو لباس فضانوردی xEMU خواهد ساخت و پس از آن تولید تجاری آن را برای مأموریت‌های فضایی دیگر آغاز خواهد کرد.


اگر اوضاع برای ناسا و لباس فضانوردی جدید خوب پیش برود، تا دو سال دیگر فضانوردان با این لباس به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته و یک راهپیمایی فضایی با آن انجام خواهند داد.

همچنین شرکت ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) از لباس‌های فضایی خود برای پروازهای تجاری خود به مدار زمین رونمایی کرد. این لباس‌ها که توسط شرکت آندر آرمور (Under Armour) طراحی شده است، از پارچه‌هایی ساخته شده که به تنظیم دما و مدیریت تعریق بدن مسافران گردشگری فضایی کمک می‌کند.

لباس داخلی این یونیفرم هم آبی تیره بوده و در برخی از قسمت‌های آن با الهام از پرتوهای خورشید از رنگ طلایی استفاده شده است. بنابر اعلام آندر آرمور هر لباس تحت آزمایش دقیق خلبانان، مهندسان پرواز، متخصصان پزشکی و مربیان فضانوردی قرار گرفته و دارای ویژگی‌های عملکردی منحصر به فردی است. از میان این ویژگی‌ها می‌توان به وجود یک سامانه ارتباطی یکپارچه و تعداد زیادی جیب اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها، در داخل لباس و بالای قلب، یک جیب وجود دارد که فرد می‌تواند برای قرار دادن عکس عزیزانش از آن استفاده کند. یک پچ قابل کندن هم روی هر لباس تعبیه شده که می‌تواند به لباس‌های دیگر منتقل گردد. کفش‌های مخصوص گردشگران فضایی ویرجین گلکتیک به نحوی ساخته شده‌اند که زیاد بزرگ نبوده و سبک هستند.

گفتنی است این شرکت هنوز در حال آماده‌ شدن برای پرواز تجاری افتتاحیه خود است که در آن مسافران خود را به لبه فضا خواهد فرستاد. بیش از ۶۰۰ مسافر از ۵۸ کشور دنیا در لیست پرواز این مأموریت تجاری قرار دارند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14181
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها