اسپیس‌ایکس به دنبال اخذ مجوز پرتاب ۳۰ هزار ماهواره اینترنتی دیگر

0 853

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به دنبال اخذ مجوز برای ارسال ۳۰ هزار ماهواره اینترنتی دیگر است تا بدین ترتیب پروژه استارلینک (Starlink) را توسعه دهد. در همین راستا کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) که یک آژانس دولتی است از طرف این شرکت ۲۰ پرونده را که هر کدام شامل پرتاب ۱۵۰۰ ماهواره اینترنتی می‌شود تحویل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور (ITU) داده است.

پیرو این درخواست، اسپیس‌ایکس قصد دارد این تعداد ماهواره را در مدارهای مختلف نزدیک به زمین قرار دهد. مدار نزدیک زمین معمولاً تعریف مداری بر گرد زمین است که مکان هندسی‌اش از سطح زمین دارای ارتفاعی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر باشد.

در زمان آغاز راه‌اندازی استارلینک این پروژه به عنوان یک شبکه اینترنتی فضاپایه متشکل از ۱۲ هزار ماهواره اینترنتی معرفی شد. اکنون و در صورت پذیرفته شدن درخواست پرتاب ۳۰ هزار ماهواره دیگر، تعداد ماهواره‌های این منظومه ماهواره‌ای تا زمان تکمیل می‌تواند به عدد ۴۲ هزار برسد!

اسپیس‌ایکس در ماه می‌ سال جاری و به منظور آغاز پروژه مذکور، حامل فضایی حاوی ۶۰ ماهواره اینترنتی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. البته مدتی پس از پرتاب طبق اعلام این شرکت ارتباط با ۳ ماهواره از ۶۰ ماهواره قطع شد. کارشناسان علمی در پی معیوب شدن این ۳ ماهواره اعلام کردند که این اتفاق منجر به افزایش زباله‌های فضایی می‌شود و در نهایت تبعاتش برای انسان‌ها باقی خواهد ماند.

کارشناسان تأکید می‌کنند، ارسال ماهواره‌های بیشتر منجر به فرسایش بیشتر فضا می‌شود؛ به ویژه اگر آن‌ها طبق برنامه عملیاتی نشوند. به گفته محققان، ماهواره‌هایی که ارتباط با زمین را از دست می‌دهند، مثل آن‌هایی که در پروژه استارلینک ناپدید شدند، نگرانی خاصی ایجاد می‌کنند، زیرا خارج کردن ایمن این ماهواره‌ها از مدار بسیار دشوار است. در صورت موافقت با ارسال این تعداد بالای ماهواره به مدار زمین این نگرانی‌ها بیشتر هم خواهد شد؛ چرا که جدای از احتمال قطع ارتباط ماهواره‌های بیشتر، امکان برخورد ماهواره‌ها با یکدیگر نیز افزایش خواهد یافت.

گفتنی است هدف از اجرای پروژه استارلینک این است که در آینده کاربران بتوانند به اینترنت با سرعت بالا در مناطق مختلف کره زمین از جمله مناطق محروم یا دورافتاده دست یابند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14176
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها