سازمان ملل در تلاش برای ارسال رایگان محموله به فضا

0 783

در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA)، دفتر امور فضایی ملل متحد (UNOOSA) میزبان شرکت ایتالیایی اویو (Avio) و نمایندگانی از ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic)، مکسار (Maxar)، ناسا و شورای ملی فضایی آمریکا، ایتالیا و زامبیا بود. این نشست بر نحوه افزایش دسترسی صلح‌آمیز به فضا و کاهش تغییرات اقلیمی تمرکز داشت.

همکاری دفتر امور فضایی ملل متحد با شرکت اویو، بخشی از برنامه این سازمان با نام «دسترسی به فضا برای همه» می‌باشد که مقامات این سازمان امیدوار هستند تا دستاوردهای فضایی و نتایج حاصل از تحقیقات این عرصه را در اختیار مردم جهان با هر پس‌زمینه و محل جغرافیایی قرار دهد. به طور مشخص همکاری با اویو، با هدف فراهم آوردن فرصت رایگان قرار دادن محموله‌های آزمایشی در یک ماهواره برای کشورهای عضو سازمان ملل، خصوصا کشورهای در حال توسعه می‌باشد.

این همکاری به کشور‌هایی که انتخاب می‌شوند کمک می‌کند در اکتبر ۲۰۲۰ محموله خود را در مدار LEO قرار دهند. برای هر پرتاب کشورهای انتخاب‌شده اجازه قرار دادن محموله‌ای معادل ۳ ماهواره مکعبی ۱ واحدی را دارند. اویو تاکنون سه پرتاب را در ماهواره‌بر وگا (VEGA) برای این همکاری رزرو کرده است.

همکاری با اویو و برنامه «دسترسی به فضا برای همه» در قالب برنامه بزرگتر سازمان ملل با عنوان اهداف توسعه پایدار (SDG) تعریف شده‌اند که در سال ۲۰۱۵ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۳۰ پایه‌ریزی شد. سیمونتا دی پیپو (Simonetta Di Pippo) مدیر دفتر امور فضایی ملل متحد می‌گوید: «۱۶۹ هدف در راستای ۱۷ هدف توسعه پایدار تعریف شده است که حداقل ۴۰ درصد آن‌ها کاملا بر توسعه فضایی تکیه دارند.» وی همچنین اشاره کرد که جوامع و اقتصاد کشورهای عضو به فضا وابسته است و کشورهای در حال توسعه روز به روز به این زمینه علاقه‌مندتر می‌شوند بنابراین وظیفه سازمان ملل کمک به این کشورها است.

سازمان ملل متحد طبق گفته دی پیپو، سعی دارد که دسترسی «مسئولانه» به فضا را گسترش دهد. به این معنی که از افزایش زباله‌های فضایی و تغییرات اقلیمی جلوگیری کند. وی می‌گوید: «برای مقابله با تغییرات اقلیمی، فضا بسیار مهم است… اجرای یک راه حل علمی، توانایی فهم مشکلات و اینکه تغییرات اقلیمی چه ارتباطی به بلایای طبیعی اخیر در زمین دارند با فضا مرتبط می‌باشد.»

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14168
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها