کشف بقایای یک رودخانه ۷۰۰ کیلومتری در سطح مریخ

0 868

تحقیقات فضایی روز افزون در مورد ویژگی‌های مریخ نشان می‌دهد که بر خلاف تصور اولیه اکثر مردم، این سیاره کم‌شباهت به زمین نبوده و حتی رودخانه‌های بزرگی نیز در سطح آن روان بوده است. در همین راستا آژانس فضایی اروپا (ESA) تصاویری را از سطح مریخ به دست آورده که به کمک این تصاویر رد یک رودخانه ۷۰۰ کیلومتری را که البته سال‌هاست خشک شده، شناسایی نموده است.

این رودخانه که به نظر می‌رسد ۳.۵ تا ۴ میلیارد سال پیش جریان داشته، چنان پرآب و خروشان بوده که شبکه وسیعی از آب‌راه‌ها را تغذیه می‌کرده و در‌ه‌های بزرگی را نیز در مسیر پرفراز و نشیب خود ایجاد کرده بود. عمق این دره‌ها گاه به ۲۰۰ متر و عرض آن‌ها به ۲ کیلومتر می‌رسد؛ درست مشابه دره‌هایی که در کویر آتاکامای (Atacama) شیلی، فلات کلرادو (Colorado) و جزایر هاوایی (Hawaii) وجود دارد.

بر اساس تصاویر منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا، این رودخانه در جنوب سیاره مریخ و در منطقه نیرگال ولیس (Nirgal Vallis) واقع شده بود. در این منطقه افزون بر آثار جریان آب، دهانه‌های بزرگ آتشفشان‌های خاموش شده نیز مشاهده شده است.

بررسی ابعاد و حجم آب عبوری از این رودخانه اثبات کرده که دمای هوای مریخ بسیار گرم‌تر از دمای این روزهای آن بوده و در مجموع آب و هوایی بسیار شبیه به کره زمین داشته است.

منبع یورونیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14157
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها