انجام بررسی اولیه یک ماهواره برای طرح جدید دارپا

0 533

شرکت آمریکایی بلو کنیون (Blue Canyon Technologies) با همکاری آژانس پروژه‌های پیشرفته دفاعی (DARPA) و نیروی هوایی آمریکا (USAF)، مرحله بازبینی اولیه طراحی را برای پروژه‌ای متعلق برنامه بلک جک (Blackjack) دارپا انجام داد. این برنامه که بودجه آن از سوی دارپا و نیروی هوایی تامین می‌شود، با هدف توسعه المان‌های فنی یک شبکه مخابراتی پرسرعت در مدار LEO پایه‌گذاری شده است. در حقیقت در چارچوب این برنامه، باس‌های ماهواره‌ای تجاری شرکت‌هایی همچون بلو کنیون با محموله‌های نظامی تکمیل می‌شوند و در نهایت یک منظومه ماهواره‌ای کوچک با حداکثر ۲۰ ماهواره تشکیل می‌گردد.

برنامه بلک جک از پیشرفت‌های بخش تجاری در مدار LEO برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهد کرد؛ از جمله منظومه‌های این مدار که با هدف ارائه خدمات اینترنت پهن‌باند طراحی شده‌اند و نحوه طراحی و تولید ماهواره‌های آن‌ها از لحاظ اقتصادی نوآورانه است. دارپا قصد دارد با سرمایه‌گذاری بر روی پیشرفت‌های این عرصه برای ساخت باس‌های ماهواره‌ای و محموله‌های ارزان‌قیمت با زمان طراحی کوتاه و بروزرسانی مستمر اقدام کند. برنامه بلک جک سه ماموریت اصلی دارد: توسعه محموله و نرم‌افزاری که در انجام ماموریت‌های مداری به صورت خودکار عمل کند، توسعه و پیاده‌سازی روش‌های تولید تجاری برای محموله‌های نظامی و باس ماهواره‌ای، به نمایش‌گذاری محموله‌هایی در مدار LEO برای تقویت دارایی‌های سازمان امنیت ملی آمریکا (NSS).

شرکت بلو کنیون در حال طراحی یک میکروماهواره بر پایه باس ماهواره‌ای خود با نام فلکس باس (FleXbus) برای میزبانی محموله‌های برنامه بلک جک است.  این شرکت در مرحله بازبینی اولیه طراحی نشان داد که باس ماهواره‌ای مذکور الزامات ماموریت را رعایت می‌کند. این سازه فضایی از یک سامانه قدرت بهینه، مخابرات رادیویی و طراحی‌های اختصاصی برای محموله‌های مختلف بهره می‌برد.

دارپا تاکنون برای برنامه بلک جک با ایرباس و تلست (Telesat) نیز برای طراحی باس ماهواره‌ای همکاری کرده است. ضمن اینکه دو قرارداد برای توسعه محموله‌ها با ریتئون (Raytheon) و ترایدنت (Trident Technologies) در دسامبر ۲۰۱۸ منعقد شد. شرکت‌های تجاری این برنامه را فرصت مناسبی برای ورود به بازار نظامی می‌بینند و امیدوارند بلک جک زمینه‌ای برای همکاری‌های آینده باشد.

منبع spacenewsfeed
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14156
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها