نسل جدید فضاپیمای چین برای سفر به ماه در راه است

0 887

چین در حال توسعه فضاپیمای نسل جدید خود جهت انتقال انسان به فضا است؛ فضاپیمایی که فضانوردان را به ماه و سایر مقاصد در فضای عمیق خواهد رساند. این فضاپیمای جدید که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، قادر خواهد بود فراتر از مدار نزدیک زمین (LEO) پرواز کند.

فضاپیمای جدید چین که از دو ماژول، شامل یک ماژول خدمه و یک ماژول سرویس، ساخته شده قادر خواهد بود تعداد ۴ تا ۶ فضانورد را به فضا منتقل نماید. طول این فضاپیما تا ۳۰ فوت (۹ متر) می‌باشد و توانایی حمل وزن حداکثر ۲۲ تن را هنگام برخاستن از زمین دارد. ماژول خدمه قابل استفاده مجدد خواهد بود؛ همچنین کل فضاپیما دارای یک طراحی ماژولار است که آن را قادر به انجام مأموریت‌های مختلف می‌نماید.

به گفته سازمان پروازهای سرنشین‌دار چین (CMSA) انتظار می‌رود اولین پرواز آزمایشی بدون سرنشین این فضاپیما در نیمه اول سال ۲۰۲۰ توسط حامل فضایی لانگ مارچ ۵ (Long March 5) انجام گیرد. اگر این پرواز آزمایشی به خوبی صورت پذیرد‌، این کشور می‌تواند ساخت ایستگاه فضایی خود را با پرتاب ماژول اصلی موسوم به تیانهه (Tianhe) آغاز نماید؛ امری که احتمالا در سال ۲۰۲۱ اتفاق خواهد افتاد.

به گفته یکی از مقامات چینی نسل جدید فضاپیمای در دست ساخت این کشور از قابلیت‌ استفاده مجدد برخوردار خواهد بود و بدین ترتیب دولت می‌تواند هزینه‌های پرواز به ایستگاه فضایی را کاهش دهد.

جان جانسون-فریس (Joan Johnson-Freese)، استاد کالج نظامی نیروی دریایی آمریکا (US Naval War College)، در این رابطه عنوان می‌کند: «این توانایی‌‌ها به ما می‌گوید که چین مصمم است تا پروژه پروازهای طولانی مدت انسان به فضا را با سرعتی آرام اما به طور پیوسته پیگیری کند.»

چین در سال ۲۰۰۳ با ارسال فضاپیمای سرنشین‌دار شنژو-۵ (Shenzhou-5) به مدار زمین، به سومین کشوری تبدیل شد که به صورت مستقل توانایی اعزام فضانورد به فضا را به دست آورده است.

بنابر اظهارات مقامات چین، این کشور به دنبال انجام مأموریت‌های سرنشین‌دار به ماه در دهه ۲۰۳۰ است. اگرچه چنین پروژه‌ای هنوز مورد تأیید قرار نگرفته، اما در حال حاضر مراحل اولیه توسعه فضاپیما فوق سنگین‌ لانگ مارچ ۹ آغاز شده است؛ فضاپیمایی که از قابلیت‌های فضاپیمای ساترن ۵ (Saturn V) یا اسپیس لانچ سیستم (Space Launch System به اختصار SLS) سازمان ناسا (NASA) برخوردار است. SLS فضاپیمایی است که ناسا قصد دارد در پروژه بازگشت به ماه موسوم به آرتمیس (Artemis) از آن استفاده نماید.

 
منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14154
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها