طرحی مفهومی برای معدنکاری گرمایشی اجرام یخی منظومه شمسی

پژوهشگران دانشکده معادن کلرادو (Colorado School of Mines) در ایالات‌متحده طرحی مفهومی برای معدنکاری یخ‌های اجرام سرد منظومه شمسی به سازمان ناسا (NASA) ارائه کرده‌اند. در روش ارائه‌شده با استفاده از آینه‌هایی که نور خورشید را بازتاب می‌دهند سطح اجرام فضایی گرم می‌شود و یا گرما با استفاده از میله‌هایی که حرارت را  انتقال می‌دهند به زیر سطح انتقال داده می‌شود. با این روش یخ‌ها و مواد فرار تبخیر می‌شوند و به وسیله ساختارهایی گنبدمانند به دام می‌افتند. مزیت این روش آن است که نیازی به حفاری برای استخراج منابع ندارد. پژوهشگران دانشکده معادن کلرادو تصمیم دارند در طرح مفهومی ارائه‌شده مکان‌هایی از منظومه شمسی که این روش معدنکاری در آنها قابل استفاده است را بررسی کنند و جزئیات مأموریت فضایی برای انجام این کار را تدوین کنند. قرار است کارایی این روش در محفظه‌های برودتی خلأ آزمایش شود.

به گفته پژوهشگران این روش برای استخراج یخ‌های ماه نیز قابل استفاده است. تخمین زده می‌شود این روش ۶۰ درصد انرژی کمتری نسبت به روش حفاری برای استخراج یخ‌های ماه نیاز داشته باشد. همچنین استفاده از یخ ماه به عنوان پیشرانه هزینه سفر را سه تا ۷۰ برابر کاهش خواهد داد.

این طرح مفهومی در برنامه مفاهیم نوآورانه پیشرفته ناسا (NASA Innovative Advanced Concepts به‌اختصار NIAC) در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده و فاز نخست بررسی‌های آن مورد حمایت مالی قرار گرفته است. برنامه مفاهیم نوآورانه پیشرفته ناسا ایده‌هایی را که با ارائه مفاهیم کاملا جدید دیدگاه‌های نوینی برای مأموریت‌های آینده ناسا فراهم می‌کنند پرورش می‌دهد. سالیانه چندین طرح ارائه‌شده به این برنامه برگزیده می‌شوند و حمایت‌هایی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. حمایت مالی برای فاز نخست طرح‌ها ۱۲۵ هزار دلار و مدت اجرای آن‌ها ۹ ماه است. طرح‌ها پس از پایان فاز نخست می‌توانند برای دریافت حمایت در فاز دوم نیز درخواست کنند که ناسا آن را بررسی خواهد کرد.

فاز نخست طرح مفهومی مشابه دیگری نیز در برنامه مفاهیم نوآورانه پیشرفته ناسای امسال مورد پذیرش قرار گرفته است که از ماه‌نوردهایی با باتری‌های قابل شارژ برای گرم کردن خاک ماه و استخراج یخ‌های آن بدون حفاری استفاده می‌کند.

منبع nasa