نخستین پارک فضایی کشور در جزیره قشم ایجاد می‌شود

0 721

تفاهمنامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و سازمان منطقه آزاد قشم با هدف ایجاد طرح منطقه گردشگری فضایی (پارک موضوعی فضاپایه) در جزیره قشم امضا شد. این تفاهمنامه با رویکرد ایجاد طرح منطقه گردشگری فضایی و به عنوان نخستین پارک فضایی کشور در قشم با حضور مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران و حمیدرضا مؤمنی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تهران به امضا رسید.

براساس این تفاهمنامه، از ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد قشم اعم از ظرفیت‌های طبیعی موجود در دره ستارگان و  آسمان مناسب این جزیره در هنگام شب برای مقصد گردشگری داخلی و خارجی و منطقه گردشگری فضایی، در سه فاز، تعریف، جانمایی و برنامه‌ریزی می‌شود.

همچنین دو طرف در زمینه طراحی کلان و راهبردی تدوین برنامه گردشگری فضایی، مطالعات پیش‌امکان‌سنجی و ارائه تجربیات کشورهای دیگر به متقاضیان سرمایه‌گذاری این طرح در جزیره قشم کمک خواهند کرد.

برگزاری برنامه‌های کارشناسی و تعیین محتوای علمی با توجه به جذابیت حوزه فضا برای گردشگر و تورهای تخصصی و همچنین حضور کارشناسان علمی و استقرار تلسکوپ در مکان‌هایی مانند دره ستارگان به ویژه در موقعیت‌های زمانی خاص نیز از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.

جزیره قشم ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دارد و موقعیت مکانی این منطقه در کشور موجب شده تا یکی از مراکز فضایی کشور در این جزیره خلیج فارس ایجاد شود. قشم دارای ظرفیت‌هایی است که می‌توان با بهره‌گیری از آن‌ها به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این جزیره کمک نمود و سازمان فضایی ایران نیز براساس قابلیت‌های جغرافیایی این منطقه، این جزیره زیبا در جنوب کشور  را برای ایجاد یکی از مراکز فضایی خود انتخاب کرده است.

رئیس سازمان فضایی در این باره گفت: «پارک‌های فضاپایه فرصتی است برای رونق گردشگری در حوزه توریسم و بستری را برای تحقیقات علمی محققان فراهم خواهد کرد که پیشرفت در این قابلیت‌های بالقوه پارک‌های فضاپایه، رشد اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.» مرتضی براری افزود: «فضا به دلیل جذابیت‌هایی که در آن وجود دارد، همواره مورد توجه جامعه و مردم بوده است به گونه‌ای که طی چند دهه گذشته مردم تلاش کرده‌اند با اسرار خلقت آسمان آشنا شوند. امروزه گردشگری با موضوع فضایی مورد توجه اکثر کشورهای در حال توسعه قرار گرفته و کشور ما به واسطه آسمان پاک و جذابش و به دلیل برخی زیرساخت‌های موجود مانند دره ستارگان قشم، این ظرفیت را دارد که به عنوان منطقه‌ای برای جذب گردشگر و توریست‌های خاص نجوم انتخاب شود. امیدواریم با همکاری یکدیگر بتوانیم این بسترسازی را برای جذب توریست و علاقه‌مندان به آسمان و نجوم فراهم کنیم تا فرصتی برای رونق اقتصادی و گردشگری ایجاد گردد.»

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: «در بند اول از فصل پنجم سند جامع توسعه‌ هوافضای ایران نیز بر شناخت عظمت و نظم حاکم بر جهان و آسمان و پی بردن به حکمت و قدرت خالق جهانیان از طریق گسترش و ترویج علوم و فناوری‌های فضایی تاکید گردیده است. بر همین اساس و در راستای ارتقاء ترویج و آموزش این مبانی، در سری برنامه‌های هفته‌ جهانی فضا، تفاهمنامه‌ همکاری با سازمان منطقه آزاد قشم به امضا رسید تا با ارائه مشاوره‌های علمی و تخصصی و بهره‌مندی از مناطق بکر و منحصر به فرد این جزیره بتوانیم گامی اجرایی در این مسیر برداریم.»

براری گفت: «پارک‌های موضوعی و گردشگاه‌های فضایی از یک طرف می‌تواند فرصت و بستر مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر با عظمت و اسرار خلقت و معرفی فناوری فضایی و از طرفی دیگر موجب ایجاد رونق اقتصادی منطقه شود. این پارک‌ها با ارائه مشاوره تخصصی و کارشناسی سازمان فضایی و همکاری منطقه آزاد قشم و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد.»

حمیدرضا مؤمنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: «از سوی سازمان فضایی به ما پیشنهاد شد تا در قشم اقداماتی در حوزه گردشگری فضاپایه انجام شود. کارهای اجرایی و توافقات اولیه انجام شده است و امروز برای نهایی کردن این تفاهمنامه دور هم جمع شده‌ایم. ژئوپارک‌های ما توریست‌های قابل توجهی دارند و در سبد ما این تکامل اتفاق می‌افتد و می‌توانیم ادعا کنیم این امر بتواند در حوزه گردشگری علمی و تحقیقاتی برای کشورهای اطراف منشاء اثر باشد.»

وی افزود: «پیش‌بینی کردیم طی یک سال به نتیجه برسیم. فاز اول شامل کارهای عمرانی است و بخش دوم به تجهیزات و امکانات مورد نیاز مربوط می‌شود. سرمایه‌گذاری اولیه را با بودجه ۱۰ میلیارد تومانی از سوی منطقه آزاد قشم تامین کردیم و برای فاز بعدی به بودجه‌ای تا سقف ۸۰ میلیارد تومان نیاز داریم که برای این منظور از توان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد و در این راستا مذاکرات اولیه انجام شده است.»

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14146
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها