کوچک‌ترین ماه‌نورد جهان سال ۲۰۲۱ بر سطح ماه فرود می‌آید

0 785

انگلیس قصد دارد اولین ماه‌نورد خود را که کوچک‌ترین ماه‌نورد جهان محسوب می‌شود در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب کند. یک شرکت خصوصی انگلیسی به نام اسپیس‌بیت (SpaceBit) این ماه‌نورد کوچک را که فقط ۱.۵ کیلوگرم وزن دارد در یکی از مأموریت‌های سازمان ناسا (NASA) به سطح ماه ارسال می‌کند.

این ماه‌نورد به جای چرخ دارای چهار پا است و می‌تواند به بخش‌هایی از ماه نفوذ کند که ماه‌نوردهای دیگر قادر به بررسی آن نبوده‌اند.‌ در صورتی که این ماه‌نورد بتواند با موفقیت بر سطح تنها قمر زمین فرود بیاید، انگلیس پس از آمریکا، روسیه و چین، چهارمین کشوری خواهد بود که بر سطح ماه فرود آمده است. هند و رژیم صهیونیستی نیز در طول سال جاری تلاش کردند تا روی سطح ماه فرود آیند اما تلاش‌های آن‌ها با موفقیت همراه نبود. 

ماه‌نورد مذکور قرار است در جولای سال ۲۰۲۱ به همراه سطح‌نشین پرگرین (Peregrine به معنی شاهین) متعلق به شرکت آمریکایی آستروباتیکس (Astrobotic Technology) به ماه برود. این ربات فقط یکی از ۳۰ محموله از شرکت‌های مختلف است که همراه با سطح‌نشین پرگرین به ماه فرستاده می‌شود. پرتاب این محموله با حامل فضایی ولکان (Vulcan) ساخت شرکت خصوصی آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance به‌اختصار ULA) انجام خواهد شد.

بنابر برنامه‌ریزی‌ها این ماه‌نورد قرار است حداقل ۱۰ متر روی سطح ماه حرکت کند و ویدئوی باکیفیت به همراه داده‌های دیگر ارسال نماید. برای اسپیس‌بیت این مأموریت تازه آغاز راه است؛ این شرکت تصمیم دارد دسته‌ای از این ربات‌های کوچک را برای کاوش زیر سطح ماه، به ویژه دالان‌های گدازه‌ای آن که برای سکونت انسان محل مناسبی هستند، به کار گیرد. 

پاول تاناسیوک (Paul Tanasyuk) بنیانگذار شرکت اسپیس‌بیت می‌گوید: «هدف ما از رفتن به ماه بررسی تمام سطح این سیاره است. قصد ما این است که به ماه برویم و ببینیم چه چیزی در آنجا برای اکتشاف وجود دارد.» تاناسیوک پیش از این در جریان یک مصاحبه اعلام کرده بود که شرکت وی قصد جمع‌آوری و فروش داده‌ها از ماه را دارد. این شرکت هم‌اکنون دارای کاوشگری است که به دور ماه در چرخش است. 

وی خاطرنشان کرد: «پاهای این ماه‌نورد به آن کمک می‌کند تا هنگام اکتشاف سطح ماه و حرکت در مناطقی با شیب تند یا صخره، شبیه به انسان رفتار نماید. کاوشگر اسپیس‌بیت می‌تواند در برابر دمای ١٣٠ درجه سانتی‌گراد تا ١٣٠- درجه سانتی‌گراد در شب مقاومت کند و مدت مأموریت آن یک روز قمری، یعنی در حدود ۲ هفته است. پس از آن شب در ماه آغاز می‌شود و این کاوشگر یخ می‌زند.» گفتنی است حداقل دمای ماه در شب ۱۹۰- سانتی‌گراد می‌باشد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14138
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها