کشف محققان درباره چگونگی بازتولید آب در فضا

0 248

دانشمندان مدت‌ها اعتقاد داشتند شهاب‌سنگ‌ها حاوی اکسیژن و هیدروژن هستند. اکنون یافته‌های تحقیقی جدید احتمال تشکیل آب در سیارات دیگر غیر از زمین را نشان می‌دهد. گروهی از محققان کشف کرده‌اند چنانچه باد‌های خورشیدی در بازه زمانی خاصی بوزند، می‌توانند اتم‌های آزاد هیدروژن و اکسیژن را ترکیب کرده و آب به وجود بیاورند.

محققان دانشگاه کورتین (Curtin University) در استرالیا هنگام آزمایش‌هایی روی یک تکه شهاب‌سنگ که ۵۰ سال قبل در استرالیا فرود آمده بود، به این کشف دست یافتند. کاترینا میلکوویچ (Katarina Miljkovic) از مرکز علم و فناوری دانشگاه کورتین می‌گوید: «فرایند پیچیده بازتولید مولکول‌های آب سطحی، یک مکانیسم احتمالی برای تأمین مجدد منابع آب در سیارات بدون هوای دیگر مانند ماه است.»

به گفته میلکوویچ و همکارانش برای تولید آب در فضا به الکترون‌های عناصری مانند اکسیژن و هیدروژن و همچنین تغییرات ناگهانی دما نیاز است. در این پژوهش آن‌ها از نمونه شهاب‌سنگ مرچیسون (Murchison) استفاده کردند. این شهاب‌سنگ ۱۰۰ کیلوگرمی در ۱۹۶۹ میلادی در منطقه‌ای به نام مرچیسون واقع در ایالت ویکتوریای استرالیا فرود آمد. آن‌ها صخره فضایی را بررسی کردند و به طور همزمان با شبیه‌سازی باد‌های خورشیدی و استفاده از لیزر، تأثیرات آن روی شهاب‌سنگ‌های کوچک را مورد مطالعه قرار دادند.

هنگامیکه صخره‌های آسمانی مانند شهاب‌سنگ‌ها و سیارک‌ها با یکدیگر یا اجسام آسمانی دیگر (مانند ماه) برخورد می‌کنند، بخش‌هایی از عناصر آن‌ها خرد و پراکنده می‌شود. بیشتر این عناصر مواد معدنی هستند که درونشان هیدروژن و یا اکسیژن وجود دارد.

محققان متوجه شدند برخورد بین اجسام آسمانی نوعی واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند که طی آن مولکول‌های آزاد هیدروژن و اکسیژن پراکنده می‌شوند. دمای فرایند ترکیب این عناصر و باد‌های خورشیدی به یک میلیون درجه سانتیگراد می‌رسد و طی آن هیدروژن و اکسیژن بهم متصل می‌شوند. این روند به طور موفقیت آمیز مولکول‌های آب (H2O) تولید می‌کند که حاوی دو هیدروژن و یک اکسیژن است.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14134
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها