پایان مأموریت ۱۱ ساله اقیانوس‌شناسی ناسا

0 374

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، به همراه شرکای خود تصمیم گرفته است به مأموریت نظارت بر اقیانوس‌های زمین (OSTM) که به مدت ۱۱ سال در حال اجرا بود، خاتمه دهد؛ علت این کار بروز نقص در سامانه برق ماهواره جیسون-۲ (Jason-2) اعلام شده است.

OSTM یک مأموریت ماهواره‌ای با هدف اندازه‌گیری ارتفاع سطح دریا بود که پروسه اتمام آن پس از ۱۱ سال در تاریخ ۱ اکتبر (۹ مهر ماه)  آغاز شد. ناسا و سایر شرکای آن در این مأموریت زمانی که متوجه نقص سامانه برق فضاپیما شدند، تصمیم گرفتند این مأموریت را خاتمه دهند. این پایان مأموریتی است که داده‌ها و اطلاعات زیادی را در اختیار دانشمندان اقلیم قرار داده است.

مطابق بیانیه ناسا خرابی سامانه برق ماهواره مذکور به این معنی است که این ماهواره می‌توانست خطری برای سایر ماهواره‌ها و مأموریت‌ها چه در حال و چه در آینده باشد. البته عملیات نهایی خاتمه این مأموریت از ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر ماه) آغاز شده است.

OSTM یک مأموریت مشترک ناسا با آژانس فضایی فرانسه (CNES)، اداره ملی اقیانوس و اتمسفر آمریکا (NOAA) و سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی (EUMETSAT) است که از ژوئن ۲۰۰۸ آغاز شده بود. ناسا اقدامات اندازه‌گیری ارتفاع سطح دریا را با جیسون-۳ که جانشین جیسون-۲ محسوب می‌شود ادامه خواهد داد؛ ماهواره‌ای که در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شده است.

توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) مسئول مأموریت علوم در مقر ناسا در واشنگتن می‌گوید: «امروز ما پایان این مأموریت بین‌المللی بسیار موفقیت‌آمیز را جشن می‌گیریم. جیسون-۲ بینش بی‌نظیری از جریان‌های اقیانوسی و افزایش سطح دریا با فواید ملموس برای پیش‌بینی دریایی، هواشناسی و درک ما از تغییرات آب و هوا ارائه داده است.»

گفتنی است ماهواره مذکور از زمان پرتاب تاکنون نشان داده که سطح دریا نزدیک به ۲ اینچ (۵ سانتی‌متر) افزایش یافته است؛ اطلاعاتی که یک کشف کلیدی در علم تغییر اقلیم به شمار می‌رود.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14133
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها