۲۰ قمر جدید در اطراف زحل کشف شد

گروهی از ستاره‌شناسان آمریکایی از مؤسسه علوم کارنگی (Carnegie Institution for Science)، دانشگاه‌ کالیفرنیا (UCLA) و همچنین دانشگاه هاوایی (University of Hawaii) با بهره‌گیری از تلسکوپ سوبارو (Subaru) موفق به کشف ۲۰ قمر جدید در اطراف سیاره زحل (Saturn) شدند؛ به این ترتیب تعداد اقمار این سیاره به عدد ۸۲ می‌رسد. با این کشف جدید سیاره مشتری (Jupiter) با ۷۹ قمر شناخته شده به رتبه دوم تعداد اقمار در میان سیارات منظومه شمسی سقوط کرد.

در این پژوهش قطر این اجرام حدود ۵ کیلومتر تخمین زده شده است. ۱۷ جرم از این ۲۰ جرم مانند بسیاری از اقمار دیگر مشتری در مداری مخالف جهت چرخش این سیاره حرکت می‌کنند و تنها ۳ مورد در جهت موافق آن در حال چرخش‌اند. اسکات شپرد (Scott Sheppard) سرپرست این مطالعه از مؤسسه علوم کارنگی معتقد است علاوه بر این اقمار، احتمالاً حدود ۱۰۰ قمر دیگر نیز دور سیاره زحل در حال گردش هستند که هنوز کشف نشده‌اند.

وی تأکید کرده که تیم مذکور در حال مطالعه اقمار زحل با استفاده از تلسکوپ هایی قدرتمند است. هدف این گروه از انجام این تحقیقات شناسایی منشاء این اجرام و محیط اطراف سیاره اعلام شده است. احتمال داده می‌شود که برخی از اقمار زحل در حقیقت بخشی از یک جرم بزرگتر بوده‌اند که در گذشته به شکلی از آن جدا شده‌اند. شپرد سال گذشته نیز موفق به کشف ۱۲ قمر جدید سیاره مشتری شده بود.

گفتنی است تلسکوپ سوبارو که مطالعه مذکور توسط آن صورت گرفته نام یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری واقع در رصدخانه مونا کیا (Mauna Kea) است که در هاوایی قرار گرفته‌ است.

زحل یا کیوان، پس از مشتری، دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره نزدیک به خورشید است. جرم زحل همانند مشتری از گاز است که بیشتر آن را هیدروژن تشکیل می‌دهد و میزان اندکی هلیوم و متان در رده‌های بعدی گازهای تشکیل‌دهنده این سیاره قرار دارند.